Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 6222 sökträffar

Microsoft Word - JAPA21Stdbskivng.doc

Microsoft Word - JAPA21Stdbskivng.doc 1 JAPA21: Japanska, fortsättningskurs 1, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Fasställd av lärarkollegium 5, 2008-02-25, modifierad av Lars Larm den 7 juni 2010 Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: • Textkurs 5, 12 högskolepoäng • Textkurs 6, 12 högskolepoäng • Språkvetenskaplig kurs, 6 högskolepoäng Den språkvetenskapliga delkursen läses ö

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/JAPA21.pdf - 2025-10-19

KINA20_studiebeskrivning_100612-1

KINA20_studiebeskrivning_100612-1 KINA20: Modern kinesiska, Nybörjarkurs 60 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: • Textkurs 1, 10 högskolepoäng • Konversationkurs 1, 5 högskolepoäng • Textkurs 2, 10 högskolepoäng • Konversationkurs 2, 5 högskolepoäng • Textkurs 3, 10 högskolepoäng • Konversationkurs 3, 5 högskolepoäng • Textkurs 4, 10 högskolep

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/KINA20.pdf - 2025-10-19

LIN A21 1

LIN A21 1 LIN A21, Lingvistik: Fortsättningskurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: Lingvistik: Rösten och talet, 7,5 högskolepoäng Lingvistik: Grammatik, 7,5 högskolepoäng Lingvistik: Prosodi, 7,5 högskolepoäng Lingvistik: Semantik och pragmatik, 7,5 högskolepoäng Kurserna Rösten och talet och Grammatik läses parallellt på halvfart u

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINA21.pdf - 2025-10-19

LIN B04 ht07

LIN B04 ht07 LIN B04: Lingvistik: Språkinlärning hos barn och vuxna, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • kunna redogöra för de viktigaste teorierna och metoderna inom förstaspråksinlärning och andraspråksinlärning • kunna beskriva huvuddragen i barns och vuxnas språkutveckling • kunna diskutera och jämföra inlärning av olika språk • kunna analysera a

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINB04.pdf - 2025-10-19

LIN B06 1

LIN B06 1 LIN B06: Fonetik: Svenskans fonetiska geografi, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • på ett vetenskapligt sätt kunna diskutera dialekternas ljudsida • kunna förklara talljudens dialektala variation beträffande prosodiska drag såsom accenter och tonfall, vokaler (t ex diftongeringar) och konsonanter (t ex r-ljud) • kunna utreda vad som är fon

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINB06.pdf - 2025-10-19

LIN C01 1

LIN C01 1 LIN C01: Lingvistik: Rösten och talet, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • kunna beskriva grundläggande samband mellan akustiska och perceptoriska variabler • kunna redogöra för vokal- och konsonantkategoriers akustiska mönster samt teorier om samband mellan å ena sidan dessa mönster och å andra sidan produktionen och perceptionen • kunna p

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINC01.pdf - 2025-10-19

LIN C03 1

LIN C03 1 LIN C03: Lingvistik: Prosodi, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande • kunna förklara vad prosodi är och vilka dess kommunikativa funktioner är • uppvisa typologisk kunskap om ordprosodiska drag som kvantitet, betoning, ton • kunna förklara yttrandeprosodiska egenskaper som accentuering och frasering • kunna redogöra för diskursprosodi och proso

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINC03.pdf - 2025-10-19

LIN D02: Allmän språkvetenskap: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng

LIN D02: Allmän språkvetenskap: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng LIN D02: Allmän språkvetenskap: Datorn i språkforskningen, 7,5 högskolepoäng Studiebeskrivning Mål Efter avslutad delkurs ska den studerande  kunna diskutera datalingvistikens grundläggande metoder och metodproblem  kunna redogöra för principer för datoriserad representation av syntaktisk struktur  kunna söka efter och

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LIND02.pdf - 2025-10-19

LINK21, Fonetik: Kandidatkurs, 30 högskolepoäng

LINK21, Fonetik: Kandidatkurs, 30 högskolepoäng LIN K21, Fonetik: Kandidatkurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, varav Produktions- och perceptionsteori och Fonetik: examensarbete, kandidatkurs beskrivs nedan:  Produktions- och perceptionsteori, 7,5 högskolepoäng  En valbar kurs med lingvistisk inriktning, 7,5 högskolepoäng  Examensarbete, 15 högskolepoäng

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LINK21.pdf - 2025-10-19

Kursguide - Course Syllabus

Kursguide - Course Syllabus • • • • Fastställande Kursplanen är en skiss men ännu ej fastställd. Allmänna uppgifter Kursen ges som fristående kurs. Den kan normalt ingå i en generell examen på såväl grundnivå som avancerad nivå. Undervisningsspråk: svenska Kursens mål Efter avslutad kurs ska den studerande Kunskap och förståelse kunna redogöra för centrala linjer och verk i västerländsk litteratur

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/LIVA70.pdf - 2025-10-19

SPAA02

SPAA02 Postadress Box 201, 221 00 Lund Besöksadress Helgonabacken 12 Telefon dir 046-222 88 02, växel 046-222 00 00 Telefax 046-222 32 11 E-post jonas.granfeldt@rom.lu.se Internet http:// http://person.sol.lu.se/JonasGranfeldt/ Språk- och litteraturcentrum Spanska SPAA02, spanska, fortsättningskurs Studiebeskrivning Fastställd 2011-xx-xx av lärarkollegium 3 att gälla fr.o.m. höstterminen 2011 Intr

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAA02.pdf - 2025-10-19

Studiebeskrivning SPAA22

Studiebeskrivning SPAA22 Sp r å k- o ch l i t t er atur c entr um Sp a ns k a SPAA22, spanska, fortsättningskurs, 31-60 högskolepoäng Studiebeskrivning Introduktion SPAA22, 31-60 högskolepoäng, ger dels muntlig och skriftlig färdighetsträning, dels fördjupade kunskaper om språk, litteratur och samhälle i Spanien och Latinamerika. Kursen avslutas med ett självständigt fördjupningsarbete som tränar

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAA22.pdf - 2025-10-19

Studiebeskr SPAB01 HT13

Studiebeskr SPAB01 HT13 Språk- och litteraturcentrum Spanska SPAB01, spanska, Nybörjarkurs I, 1-15 högskolepoäng Studiebeskrivning Introduktion Nybörjarkurs I, 1-15 högskolepoäng, läses på kvällstid. Det är en nybörjarkurs i spanska där den studerande övar upp grundläggande muntliga och skriftliga språkfärdigheter, samt inhämtar vissa kunskaper om geografi, historia och samhällsförhållanden i den

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/SPAB01.pdf - 2025-10-19

sbTYSA31

sbTYSA31 TYS A31: Tyska fördjupningskurs, 30 högskolepoäng Studiebeskrivning Kursen består av följande delkurser, vilka beskrivs nedan: - Skriftlig språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng - Tysk språkvetenskap, 4,5 högskolepoäng - Tysk språkhistoria, 3 högskolepoäng - Äldre tyskspråkig litteratur, 7,5 högskolepoäng - Uppsats, 7,5 högskolepoäng Skriftlig språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng Mål Efter avslut

https://www.sol.lu.se/media/utbildning/dokument/studiebeskrivningar/TYSA31.pdf - 2025-10-19

LAMiNATE Talks: Ana-Maria Pleşca — Bilingual Emotion and Deception through a Multimodal Lens

LAMiNATE Talks: Ana-Maria Pleşca — Bilingual Emotion and Deception through a Multimodal Lens | Språk- och litteraturcentrum 21 okt LAMiNATE Talks: Ana-Maria Pleşca — Bilingual Emotion and Deception through a Multimodal Lens 21 oktober 2025 15:15 till 16:15 Seminarium Ana-Maria Pleşca, University of Gent Bilingual Emotion and Deception through a Multimodal Lens How do bilinguals differ in their lin

https://www.sol.lu.se/institutionen/kalendarium/seminarieserier/laminate-talks-ana-maria-plesca-bilingual-emotion-and-deception-through-multimodal-lens/ - 2025-10-21

English language and linguistics research seminar: Samantha Goodchild (University of Copenhagen): Us

English language and linguistics research seminar: Samantha Goodchild (University of Copenhagen): Using linguistic biography to explore chronotopic representations of mono- and multilingualism in Essil, Senegal | Språk- och litteraturcentrum 22 okt English language and linguistics research seminar: Samantha Goodchild (University of Copenhagen): Using linguistic biography to explore chronotopic rep

https://www.sol.lu.se/institutionen/kalendarium/seminarieserier/english-language-and-linguistics-research-seminar-samantha-goodchild-university-copenhagen-using/ - 2025-10-21

English language and linguistics research seminar: Sophia Juul (Lund University)

English language and linguistics research seminar: Sophia Juul (Lund University) | Språk- och litteraturcentrum 12 nov English language and linguistics research seminar: Sophia Juul (Lund University) 12 november 2025 13:15 till 15:00 Seminarium TBA TBA Dela http://www.sol.lu.se/institutionen/kalendarium/seminarieserier//english-language-and-linguistics-research-seminar-sophia-juul-lund-university

https://www.sol.lu.se/institutionen/kalendarium/seminarieserier/english-language-and-linguistics-research-seminar-sophia-juul-lund-university/ - 2025-10-21