Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 548344 sökträffar

10 tips för bättre Zoom-föreläsningar

Hur får du din Zoom-föreläsning att fungera optimalt? Foto: ConvertKit via Unsplash Se till att du hörs tydligt, använd en extern mikrofon och kolla gärna i förväg att den fungerar som den ska.  Se till att du syns bra, om du har naturligt ljus i rummet bör det komma framifrån och inte bakifrån.  Kameran ska helst vara i ögonhöjd, för att undvika att du tittar ner på din publik.  Bakgrunden får gä

https://www.education.lu.se/artikel/10-tips-battre-zoom-forelasningar - 2025-11-11

Interaktivitet och känsla av sammanhang

Omställningen till digital undervisning har tvingat universitetslärare att visa prov på en imponerande uppfinningsrikedom och flexibilitet i sin undervisning. Samtidigt har många studenter lidit under omställningen och en av anledningarna till detta är att den digitala undervisningen upplevs vara enformig och att det är svårt att känna den känsla av sammanhang som är så viktig för inlärningen. Här

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-och-kansla-av-sammanhang - 2025-11-11

Tvärgrupper – ett sätt att få studenterna att orka vara aktiva i Zoom

Den som själv är aktiv lär sig mer än den som bara lyssnar på andra. Därför jobbar jag mycket med tvärgrupper på olika sätt i min undervisning. Grundidén är att alla studenter ska få möjlighet att prata mycket samtidigt som de blir motiverade att själva ta ansvar för samtalet och därmed för sitt eget lärande. Foto: Leon via Unsplash Arbetet med tvärgrupper kan se ut på olika sätt men innehåller al

https://www.education.lu.se/artikel/tvargrupper-ett-satt-att-fa-studenterna-att-orka-vara-aktiva-i-zoom - 2025-11-11

Stötta dina Zoom-trötta studenter

Det går inte att förutsätta att alla studenter har en bra studieteknik när de börjar på universitetet eller för den delen efter att de kommit några år in i studierna. För många innebär universitetet helt nya förväntningar på eget ansvar för arbetsmiljö och motivation. Nu ställer dessutom bytet till digital undervisning ännu högre krav på rutiner och eget engagemang. Vår nya studieteknik-sida för s

https://www.education.lu.se/artikel/stotta-dina-zoom-trotta-studenter - 2025-11-11

Quizzar och förlängd skrivtid

Ingen vill hamna i situationen att ens studenter med förlängd skrivtid inte får den tid en har planerat för dem. Att tentamen stängs ner för dem trots att en har försökt tänka på allt, har gjort alla inställningar som behövs. När man använder quizzar som examinationsform finns det i Canvas en inställning som trumfar, slår ut, en annan inställning. Foto: Luke Chesser via Unsplash.com Tiden som trum

https://www.education.lu.se/artikel/quizzar-och-forlangd-skrivtid - 2025-11-11

Using Virtual Labs to Teach Reaction Engineering

Reaction Engineering introduces third-year chemical engineering students at Lund University to the principles of reactor analysis, sizing, and design. Like other similar courses, it was traditionally taught with a heavy emphasis on theory and the derivation of mathematical equations. Students completed numerous exercises but rarely developed an intuitive understanding of the combined effects of ph

https://www.education.lu.se/artikel/using-virtual-labs-teach-reaction-engineering - 2025-11-11

Gästföreläsare – en bra anledning till hybridundervisning

Photo by M.Accelertor on Unsplash Det är inte självklart att det är studenterna som ska zooma in till en föreläsning, man kan istället tänka sig att föreläsaren finns på distans. Detta är mycket praktiskt för gästföreläsare som finns på stort avstånd och som då slipper resa. Det öppnar också för enklare samarbeten mellan lärosäten.  Det kommer att se lite olika ut ifall det handlar om en gästförel

https://www.education.lu.se/artikel/gastforelasare-en-bra-anledning-till-hybridundervisning - 2025-11-11

Ny editor i Padlet

Bild:  Kelly Sikkema on Unsplash Padlet har gjort en uppdatering av sin inläggseditor - de kallar denna Post Composer. Det är inte en stor förändring, men utseendet ser lite annorlunda ut. Till nyheterna hör att skrivfälten för inlägg bytt plats och att ytan för att lägga till bilder, länkar mm nu fått en central plats i mitten. Det går också att jobba med flera inlägg samtidigt, så länge man inte

https://www.education.lu.se/artikel/ny-editor-i-padlet - 2025-11-11

Hur är det att vara student vid Lunds universitet och ha dyslexi?

Hur är det att vara student vid Lunds universitet och ha dyslexi? Hur fungerar vardagen? Malin Cronquist fick diagnosen dyslexi under sin gymnasietid. Vi fick möjligheten att träffa Malin och höra om hennes erfarenhet efter fem års studier vid Lunds tekniska högskola. Foto: Clarissa Watson på Unsplash.com. Att ha dyslexi innebär att de flesta moment tar lite längre tid att genomföra. Mycket tid gå

https://www.education.lu.se/artikel/hur-ar-det-att-vara-student-vid-lunds-universitet-och-ha-dyslexi - 2025-11-11

Läraren om Inspera: "Stor rikedom av frågeformat"

Hans Knutsson, lektor och programchef på Ekonomihögskolan, har använt Inspera i ett par år nu och ur ett lärarperspektiv är han mycket nöjd. Han har använt verktyget både i sal och på distans och ser framför allt positivt på alla de möjligheter som Inspera erbjuder i form av många olika frågeformat. Foto: Johan Persson och Unsplash.com – Det känns tryggt med Inspera eftersom det är ett beprövat sy

https://www.education.lu.se/artikel/lararen-om-inspera-stor-rikedom-av-frageformat - 2025-11-11

Att använda video i undervisningen

Video kan användas på olika sätt i undervisningen. Belt och Lowenthal (2021) ger en översikt av litteraturen om hur video kan användas i undervisningen och vad vi vet om hur det påverkar inlärningen. Här sammanfattas denna artikel.  Foto: Nicole Geri via Unsplash.com De praktiska slutsatser författarna kommer fram till är de följande:  Videoföreläsningar bör delas upp i kortare delar och de blir m

https://www.education.lu.se/artikel/att-anvanda-video-i-undervisningen - 2025-11-11

Alumn: Jonna Hägg

The Sound Bench: The Garden During the Sustainability Week (3-8 May 2021) and until mid-summer, the bench will be placed in the Botanical Garden, where a site-specific sound artwork has been developed especially for the bench by the artist Jonna Hägg. For several years Jonna Hägg has been exploring how the soundscape of the world in general is changing. Human sounds have become so pervasive on ear

https://www.khm.lu.se/artikel/alumn-jonna-hagg - 2025-11-11

Alumn: LealVeileby

Wherever the Sunbeam falls May 8 - June 6 Curator: C. Grace Chang As long as there’s light, life carries on—the only variable is the form it takes. Through play and elements of speculative fiction, this exhibition explores this vital connection. In both Kenji Hirotomi and Yankun Yang’s interactive installation Speech Painter and LealVeileby’s new works, life is converted into light beams. But whil

https://www.khm.lu.se/artikel/alumn-lealveileby - 2025-11-11

Alumn Gabriel Karlsson tilldelas Fredrik Roos stipendium

Konstnären Gabriel Karlsson (f. 1988) tilldelades under torsdagen 2021 års upplaga av Fredrik Roos stipendium. Stipendiet omfattar 600 000 kr och är därmed ett av Sveriges största. En stipendiatutställning med Gabriel Karlssons konst genomförs på Artipelag mellan den 7 maj och 6 juni. Utställningen på Artipelags hemsida   Fredrik Roos Stiftelses hemsida  

https://www.khm.lu.se/artikel/alumn-gabriel-karlsson-tilldelas-fredrik-roos-stipendium - 2025-11-11

Alumn: On Hold

ON-HOLD 14. – 16. May 2021 An exhibition stored by Johan Nahoj with contributions by Olof Broström, Kah-Bee Chow, Ingrid Furre, Helen Haskakis,  Carl-Oskar Jonsson, Ellinor Lager, Olof Marsja, David Nilson, Olof Nimar,  Anne-Marte Overaa, Marie Raffn and Titus Wonsey. Opening Friday 14. May at 16:00 – 22:00 Saturday & Sunday open 11:00 – 16:00 ALTA ART SPACE Celsiusgatan 40 Malmö Sweden altaartspa

https://www.khm.lu.se/artikel/alumn-hold - 2025-11-11

"The idea of exhibition as we understand it is also shifting"

It is time for Malmö Art Academy's Annual exhibition (May 12 - June 11) which also this year is digital, with work from all of our students as well as some collaboration projects. Teacher and former student Youngjae Lih has been coordinating the exhibition. How have you been working together with the students? -I've mostly been coordinating the students' work and the online platform. Displaying ar

https://www.khm.lu.se/artikel/idea-exhibition-we-understand-it-also-shifting - 2025-11-11

Digital promovering av Heimo Zobernig

Konstnärliga fakultetens utnämnda hedersdoktor 2021, konstnären Heimo Zobernig, installeras vid en digital ceremoni vid Lunds universitet den 28/5 kl 12. Konsthögskolan utnämnde Zobernig till hedersdoktor under förra året och planerar att arrangera ett symposium med anledningen av utnämningen, men detta blir av först våren 2022.  Länk till ceremonin 28/5 Läs mer om Heimo Zobernig

https://www.khm.lu.se/artikel/digital-promovering-av-heimo-zobernig - 2025-11-11

Det motsägelsefulla biblioteket

Bland de senaste inköpen till Konsthögskolans bibliotekssamling finns två böcker med motsägelsefulla titlar: ”Great Women Artists” och ”Why Have There Been No Great Women Artists?”. Sophie Nilsson, vikarierande bibliotekarie, berättar om bakgrunden till den roliga bild som hon lade ut på bibliotekets Instagram och hur urvalet av böcker fungerar. Var instagram-bilden medveten? -Nja, den var ganska

https://www.khm.lu.se/node/1225 - 2025-11-11