Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 557508 sökträffar

No title

Mot en ny världsordning? Orsaker till östblockets sönderfall och Sovjetunionens upplösning: · Ekonomisk bankrutt, höga utlandslån · Ideologins (Sovjetkommunismens) söndervittring · Man missade utvecklingen mot den nya ekonomin och informationsteknologin, blev kvar i gamla modeller med mycket tung industri · Kostsam kapprustning (Reagan, SDI) · Ekonomisk integration öst/väst (Hobsbawm) · Allt stark

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA17/20171/Mot_en_ny_vrldsordning.docx - 2025-10-31

No title

Om du har missat en gruppövning (eller två eller tre) Har du missat en av de båda gruppövningarna? Eftersom dessa är obligatoriska moment måste de examineras. Har du missat gruppövningen om Viljans triumf ? Skriv svar på de frågor som ställs i instruktionerna. Dina svar bör sammanlagt omfatta cirka tre A4-sidor (1,5 i radavstånd). Skicka dina svar till ulf.zander@hist.lu.se . Har du missat gruppöv

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA17/20171/Om_du_har_missat_en_gruppvning.docx - 2025-10-31

No title

HISA19, Historia: Nätbaserad grundkurs 30 hp Beslutad av Historiska institutionens styrelse 2023-04-28 Delkurs 1. Historia som vetenskap, 7,5 hp Arnold, John H. History: a very short introduction. Oxford: Oxford University Press, 2000. ISBN: 9780191540189, 137 s.* Berglund, Louise & Ney, Agneta, Historikerns hantverk. Om historieskrivning, teori och metod, Lund: Studentlitteratur, 2015. ISBN 97891

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA19/20252/HISA19_litteraturlista_1.pdf - 2025-10-31

No title

B-uppsatsen: mål, krav, bedömning Kursens mål Målet med uppsatskursen är att lära sig formulera historiska problem/frågeställningar och att av- gränsa och bearbeta ett källmaterial som kan användas för att lösa/besvara dem. Eftersom all historisk kunskap tar sin utgångspunkt i de frågor som forskaren ställer, är det viktigt av central betydelse att lära sig ställa frågor till det historiska materi

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA22/20171/B_uppsats_ml_krav_bedmning.docx - 2025-10-31

No title

Schema HISA22 Metodkurs & Uppsatskurs vt 2017 Lärare: docent Marie Lindstedt Cronberg 21/3 10:15-12 Introduktionsföreläsning, formalia, betygskriterier, att välja ämne. LUX B129 Obligatoriskt seminarium. 21/3 12-13 Mentorsmöte, B129 22/3 10:00–12 Arkivbesök, Arkivcentrum Syd, Gastelyckans industriområde. Porfyrvägen 20, buss nr. 5. Obligatoriskt studiebesök. 22/3 13:15-15 Biblioteksundervisning, L

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA22/20171/Detaljschema_vt_2017.docx - 2025-10-31

No title

HISA22 Tematisk fördjupningskurs ”Levande historia. Historiedidaktiska och historiekulturella perspektiv” Klas-Göran Karlsson/Ulf Zander Examensuppgifter 1. Muntlig presentation av historiedidaktisk eller historiekulturell pilotstudie. Välj ett relevant källmaterial som du presenterar och analyserar med den begreppsapparat och de analysverktyg som har introducerats under kursen. Materialet kan var

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA22/20171/Examensuppgift_LH.docx - 2025-10-31

No title

Lunds Universitet Historiska institutionen HISA22 Seminarieledare Marie Lindstedt Cronberg VT2015 Amanda L. Westerdahl Att weta hur man skall wara En studie i unga kvinnors dagböcker 1841- 1906 Innehållsförteckning 1 Unga kvinnors dagböcker 1841 – 1906 1 1.1 Syfte & frågeställning 1 1.2 Forskningsläge 2 2 Källor och metod 4 2.1 Källor, källkritik och avgränsningar 4 2.2 Metod 5 3 Historisk bakgrun

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA22/20171/Exempeluppsats_Att_weta_hur_man_skall_wara.pdf - 2025-10-31

Microsoft Word - Livsvärldar vt 2017.docx

Microsoft Word - Livsvärldar vt 2017.docx HISA22 dk 1, Tematisk fördjupning Livsvärldar i det tidigmoderna Europa Kursutvärdering, vt 2017 Lärare: professor Harald Gustafsson Antal enkätsvar: 14 Generellt om kursen: Kursen inleder terminen på fortsättningskursen i historia. Kursen är på 30 hp och ges på heltid dagtid. Kursen har 15 förstagångsregistrerade studenter och 4 omregistrerade. Examinatio

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA22/20171/Livsvrldar_vt_2017.pdf - 2025-10-31

No title

Det goda vetenskapliga samtalet Innefattar: • En korrekt och vänlig samtalston • Respekt för arbetsinsatsen och människan bakom uppsatsen • Samtalet ska vara vänligt – men inte menlöst • Det ska vara en kritisk granskning av texten • Kritiken ska vara saklig, ej nedgörande • Var noga med att även framhålla arbetets styrkor, inte bara bristerna • Kritiken ger bättre vetenskap • Kritiken hjälper dig

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA22/20171/Opposition_.docx - 2025-10-31

No title

http://www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/skriftserie-6-med-folkmord-i-fokus.pdf http://www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/skriftserie-6-med-folkmord-i-fokus.pdf https://records.viu.ca/~Johnstoi/nietzsche/history.htm http://www.temphist.dk/archive/temp_nr2_OK.pdf http://www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/skriftserie-12-forintelsens-

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA22/20171/Tema_Levande_historia.pdf - 2025-10-31

No title

Att formulera en problemställning Följande frågor kan vara till hjälp när du ska bedöma din kurskamrats problemställning: – Är frågorna vetenskapligt relevanta? – Är det möjligt att få fram ett svar? – Finns det metoder som kan besvara frågan? – Är problemställningen realistisk? Går den att undersöka och genomföra inom den angivna tidsramen? – Kan frågorna fungera som skarpa redskap i undersökning

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA22/20171/_Frgestllningar.docx - 2025-10-31

No title

LUNDS UNIVERSITET HISTORISKA INSTITUTIONEN HIS A22 dk 1, tematisk fördjupning 1 Harald Gustafsson Livsvärldar i det tidigmoderna Europa Om den individuella uppgiften I denna uppgift får du möjlighet att fördjupa dig i något valfritt ämne eller problem som intresserar dig särskilt. Det sker genom att du läser och funderar över en vetenskaplig undersökning som rör tidigmodern tid. Det ska vara en mo

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA22/20171/lv_om_uppgiften_2.docx - 2025-10-31

No title

LUNDS UNIVERSITET HISTORISKA INSTITUTIONEN HIS A22, tematisk fördjupning 1 vt 2017 Harald Gustafsson Livsvärldar i det tidigmoderna Europa Kursinfo och lite hjälp vid inläsningen Välkommen till det tidigmoderna Europa! Det är 1604 i Vadstena och Hans Skräddare påträffas hängd i sitt hus. Var det mord eller självmord? Var han trött på livet eller var hans dotter trött på honom? Möjligen kommer vi i

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA22/20171/tk_livsvrldar_kursinfo.docx - 2025-10-31

No title

LUNDS UNIVERSITET HISTORISKA INSTITUTIONEN HIS A22 dk 1, tematisk fördjupning 1 Harald Gustafsson Livsvärldar i det tidigmoderna Europa Några förslag på böcker till den individuella uppgiften Välj en bok efter intresseområde som du vill fördjupa dig i! Nedanstående är bara tips men du får gärna själv hitta en annan bok. Den behöver inte vara svensk men ska vara en monografi , d.v.s. en sammanhålle

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA22/20171/tk_lv_valfri_litt_1.docx - 2025-10-31

No title

Zoom Zoom är en plattform där lärare eller studenter kan hålla videomöten eller föreläsningar. Det är ett lätt program att använda och det finns många bra funktioner. Läraren kan till exempel hålla föreläsningar, gemensamma diskussioner i klassen eller gruppdiskussioner via "breakout rooms" - allt inne i Zoom! Ladda ner Zoom För att använda Zoom behöver du ladda ner klienten. När du blir inbjuden

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA25/20202/Att_anv_nda_Zoom_studentguide.pdf - 2025-10-31

Microsoft Word - Kallelse

Microsoft Word - Kallelse Kopia av kallelse som skickats till antagna studenter i v. 33 inför hösttermin 2020  Välkommen till Historiska institutionen vid Lunds universitet!    Du är antagen till en utbildning hos oss.    Det finns några saker som är extra viktiga för att du ska ta din plats i anspråk:    1) Webbregistrering  Du måste webbregistrera dig i studentportalen innan kursen startar, sena

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA25/20202/Kallelse_hemsida_ht_2020.pdf - 2025-10-31

Microsoft PowerPoint - Webb-registrering-information

Microsoft PowerPoint - Webb-registrering-information Instruktioner för webbregistrering   Webbregistrering sker via studentportalen www.student.lu.se Du loggar in på studentportalen www.student.lu.se med ditt Studentkonto. Om du tidigare har studerat vid Lunds universitet  har du ett Studentkonto. Nybörjare vid Lunds universitet får instruktioner om hur Studentkontot skall aktiveras till den e‐ po

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA25/20202/Webbregistrering_instruktioner.pdf - 2025-10-31

No title

1 Litteraturlistan för temakursen Den internationella turismens historia, HISA27/HISA35, 7,5 p, reviderad 24 maj 2024 Litteratur som finns tillgänglig via biblioteket ska sökas i LUBcat och/eller LUBsearch. Obligatorisk litteratur Baranowski, Shelley (2001), “Strength through joy. Tourism and national integration in the Third Reich”. Ingår i: Being elsewhere. Tourism, consumer culture, and identit

https://www.ht.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/HISA27/20252/Den_internationella_turismens_historia.pdf - 2025-10-31