Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 543015 sökträffar

LU-informationsvideo med Jana Holsanova: "Samverkan för bättre syntolkning"

LU-informationsvideo med Jana Holsanova: "Samverkan för bättre syntolkning" LU-informationsvideo med Jana Holsanova: "Samverkan för bättre syntolkning" Published 18 October 2024 Samverkan för bättre syntolkning: Hur forskning och partnerskap driver tillgänglighet framåt I takt med att bilder och filmer spelar en allt större roll i vår digitala värld, riskerar personer med synnedsättning att gå mis

https://www.lucs.lu.se/article/jana-holsanova-i-lu-informationsvideo-om-samverkansprojektet-syntolkning-foer-tillgaenglig-kommunikation - 2025-07-13

Late news: Peter Gärdenfors medverkade i sista sändningen av Filosofiska rummet från Malmö

Late news: Peter Gärdenfors medverkade i sista sändningen av Filosofiska rummet från Malmö Late news: Peter Gärdenfors medverkade i sista sändningen av Filosofiska rummet från Malmö Published 19 March 2024 Meningen med samtal.  Vilket är värdet av, poängen och meningen med, att samtala? Filosofiska rummet bjuder på ett meta-samtal på årets sista dag. Dessutom prövar gästerna samtalsformen med var

https://www.lucs.lu.se/article/late-news-peter-gaerdenfors-medverkade-i-sista-saendningen-av-filosofiska-rummet-fraan-malmoe/ - 2025-07-13

LUCS-forskate i debatt: ”Varken myter eller halmgubbar är bra för läsinlärning”

LUCS-forskate i debatt: ”Varken myter eller halmgubbar är bra för läsinlärning” LUCS-forskate i debatt: ”Varken myter eller halmgubbar är bra för läsinlärning” Published 17 May 2024 VI LÄRARE DEBATT  ”Vi kan önska att läs-och-skrivinlärning skulle fungera som för det talade språket – men det är en myt och inga halmgubbar i världen kan ändra på detta”, skriver Agneta Gulz och Magnus Haake i en repl

https://www.lucs.lu.se/article/lucs-forskate-i-debatt-varken-myter-eller-halmgubbar-aer-bra-foer-laesinlaerning/ - 2025-07-13

Magnus Haake förordnad som ledamot i det vetenskapliga rådet vid Skolforskningsinstitutet.

Magnus Haake förordnad som ledamot i det vetenskapliga rådet vid Skolforskningsinstitutet. Magnus Haake förordnad som ledamot i det vetenskapliga rådet vid Skolforskningsinstitutet. Published 19 September 2024 Regeringsbeslut 2024-09-19 U2024/02125 Utbildningsdepartemantet: Magnus Haake förordnas att vara ledamöter i det vetenskapliga rådet vid Skolforskningsinstitutet fr.o.m. den 19 september 202

https://www.lucs.lu.se/article/magnus-haake-foerordnad-som-ledamot-i-det-vetenskapliga-raadet-vid-skolforskningsinstitutet/ - 2025-07-13

Mest lästa artikeln i Vi Lärare 2023

Mest lästa artikeln i Vi Lärare 2023 Mest lästa artikeln i Vi Lärare 2023 Published 2 January 2024 En intervjuartikel ("Forskarna dömer ut trender i skolan: 'Bygger på myter'") med Agneta Gulz, Magnus Haake och Björn Sjödén var den mest lästa artikeln på Vi Lärare under 1023. Intervjun utgick från en tidigare artikel i Skola och Samhälle (13 november 2023). Läs hela artikelserien på Vi Lärare Vi L

https://www.lucs.lu.se/article/mest-laesta-artikeln-i-vi-laerare-2023/ - 2025-07-13

Ny bok av Agneta Gulz och Magnus Haake: "Det oumbärliga klassrummet".

Ny bok av Agneta Gulz och Magnus Haake: "Det oumbärliga klassrummet". Ny bok av Agneta Gulz och Magnus Haake: "Det oumbärliga klassrummet". Published 3 June 2024 Det oumbärliga klassrummet: En framställning på kognitionsvetenskaplig grund är en bok med grundskolans klassrum, elever och lärare i fokus. Det är också en bok om vilka former av kunnande som är nödvändiga att en ung människa får med sig

https://www.lucs.lu.se/article/ny-bok-av-agneta-gulz-och-magnus-haake-det-oumbaerliga-klassrummet/ - 2025-07-13

Peter Gärdenfors i Filosofiska Podden med Mogensen & Tsapos

Peter Gärdenfors i Filosofiska Podden med Mogensen & Tsapos Peter Gärdenfors i Filosofiska Podden med Mogensen & Tsapos Published 4 April 2024 Filosofiska Podden med Mogensen & Tsapos, Avsnitt #6: Peter Gärdenfors - den meningssökande filosofen. Filosofiska Podden samtalar med Peter Gärdenfors, en av Sveriges mest tongivande filosofer, om lusten att förstå, om den svåra konsten att se sig själv oc

https://www.lucs.lu.se/article/peter-gaerdenfors-i-filosofiska-podden-med-mogensen-tsapos/ - 2025-07-13

Peter Gärdenfors receives the Jean Nicod Prize 2025 (The Institut Jean Nicod)

Peter Gärdenfors receives the Jean Nicod Prize 2025 (The Institut Jean Nicod) Peter Gärdenfors receives the Jean Nicod Prize 2025 (The Institut Jean Nicod) Published 20 October 2024 The Institut Jean Nicod is honored to present the Prix Jean Nicod 2025 Peter Gärdenfors and to welcome him for a series of lectures. Jean Nicod Lectures and Prize 2025 After a PhD in theoretical Philosophy at Lund Univ

https://www.lucs.lu.se/article/peter-gaerdenfors-receives-the-jean-nicod-prize-2025-the-institut-jean-nicod/ - 2025-07-13

No title

Deixis and the Development of Naming in Asynchronously Interacting Connectionist Agents Jean Baillie Chrystopher Nehaniv Departmentof ComputerScience Universityof Hertfordshire Hatfield,HertfordshireAL10 9AB U.K. email: j.baillie, c.l.nehaniv @herts.ac.uk Abstract In this paperwe describea seriesof inter- action gamesin which an elementary‘proto- language’ is generatedbasedon innate deictic abili

https://www.lucs.lu.se/fileadmin/user_upload/project/lucs/LUCS-pub/LUCS-085/Baillie.pdf - 2025-07-13

BBADHD.dvi

BBADHD.dvi Toward a Robot Model of Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)∗ Christian Balkenius Petra Björne Lund University Cognitive Science Kungshuset, Lundag̊ard S-222 22 Lund, Sweden 1 Introduction The core deficit in attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) continues to present an enigma to scientists, professionals and parents alike. Medication with methylphenidate has to so

https://www.lucs.lu.se/fileadmin/user_upload/project/lucs/LUCS-pub/LUCS-085/Balkenius.pdf - 2025-07-13

epigen2.dvi

epigen2.dvi From Communicative Strategies to Cognitive Modelling Kerstin Fischer, Reinhard Moratz University of Bremen, Bremen, Germany kerstinf@uni-bremen.de, moratz@tzi.de Abstract The question addressed in this paper is what we can learn from natural language interaction between humans and robots for modelling the robot’s cognitive structure. Exper- iments were carried out which show which comm

https://www.lucs.lu.se/fileadmin/user_upload/project/lucs/LUCS-pub/LUCS-085/Fischer.pdf - 2025-07-13

epigenetic.dvi

epigenetic.dvi Attention and Social Situatedness for Skill Acquisition Yuval Marom and Gillian M. Hayes Division of Informatics, The University of Edinburgh 5 Forrest Hill, Edinburgh EH1 2QL, UK fyuvalm, gmhg@dai.ed.ac.uk Abstract We present an attention system that models the dynam- ics that occur in memory in response to stimuli, which includes habituation, novelty detection, and forgetting. We

https://www.lucs.lu.se/fileadmin/user_upload/project/lucs/LUCS-pub/LUCS-085/Marom.pdf - 2025-07-13

Microsoft Word - Omori.doc

Microsoft Word - Omori.doc Model of symbolic looking procedure acquisition process in navigation learning task Takashi Omori Hokkaido University, Sapporo 060-8828, Japan, omori@complex.eng.hokudai.ac.jp Akitoshi Ogawa Hokkaido University, Sapporo 060-8828, Japan, akitoshi@complex.eng.hokudai.ac.jp Abstract In this paper we propose a model of symbolic procedure formation in the brain and its contro

https://www.lucs.lu.se/fileadmin/user_upload/project/lucs/LUCS-pub/LUCS-085/Omori.pdf - 2025-07-13

Microsoft Word - lund2001e.doc

Microsoft Word - lund2001e.doc Lessons from Cognitive Ethology: Animal Models for Ethological Computing Irene M. Pepperberg The MIT Media Lab, Cambridge, MA, USA, impepper@media.mit.edu Abstract Computers may be “smart” in terms of brute processing power, but their abilities to learn are limited to what can easily be programmed. A computer can indeed learn to solve new problems, but only ones that

https://www.lucs.lu.se/fileadmin/user_upload/project/lucs/LUCS-pub/LUCS-085/Pepperberg.pdf - 2025-07-13

epigenetic_stojanov_final.PDF

epigenetic_stojanov_final.PDF Petitagé: A Case Study in Developmental Robotics Georgi Stojanov Computer Science Department Electrical Engineering Faculty Sts Cyril and Methodius University in Skopje, Macedonia geos@cerera.etf.ukim.edu.mk Abstract In the present paper we describe several autonomous agent architectures developed in the last 5 years, and inspired by mostly by Piaget’s genetic epistem

https://www.lucs.lu.se/fileadmin/user_upload/project/lucs/LUCS-pub/LUCS-085/Stojanov.pdf - 2025-07-13

No title

Creating AI: A Unique Interplay Between the Development of Learning Algorithms and their Education AnatTreister-Goren TrainingDepartment,Artificial IntelligenceNV, Savion, Israel,anat@a-i.com JasonL. Hutchens ResearchDepartment,Artificial IntelligenceNV, Savion, Israel,hutch@a-i.com Abstract Artificial IntelligenceNV is a researchanddevelopmentcom- pany devotedto thecreationof a computerprogramcap

https://www.lucs.lu.se/fileadmin/user_upload/project/lucs/LUCS-pub/LUCS-085/Treister-Goren.pdf - 2025-07-13

Microsoft Word - hierarchy-meaning

Microsoft Word - hierarchy-meaning A hierarchy of meaning systems based on value Jordan Zlatev Department of Linguistics and Phonetics, Lund University, Sweden, jordan.zlatev@ling.lu.se Abstract The paper presents the outlines of a general, multidisciplinary theory of meaning based on the concept of value as a biological and social category, synthesizing ideas from biologically oriented psychology

https://www.lucs.lu.se/fileadmin/user_upload/project/lucs/LUCS-pub/LUCS-085/Zlatev.pdf - 2025-07-13

sab2002.dvi

sab2002.dvi From Visuo-Motor Development to Low-level Imitation Pierre Andry Philippe Gaussier Jacqueline Nadel Neurocybernetic team, ETIS Lab, UPRES A 8051 UCP-ENSEA ENSEA, 6 avenue du Ponceau, 95014 Cergy, France Equipe Developpement et Psychopathologie UMR CNRS 7593 Hopital de la Salpetriêre, Pavillon Clerambault 54 bd de l'Hopital, 75005 Paris, France andry@ensea.fr, gaussier@ensea.fr Abst

https://www.lucs.lu.se/fileadmin/user_upload/project/lucs/LUCS-pub/LUCS-094/Andry.pdf - 2025-07-13

Microsoft Word - ep_buller.2.doc

Microsoft Word - ep_buller.2.doc Volitron: On a Psychodynamic Robot and Its Four Realities Andrzej Buller ATR Human Information Science Laboratories 2-2-2 Hikaridai, Seika-cho, Soraku-gun, Kyoto 619-0288 Japan buller@atr.co.jp Abstract This paper discusses the concept of VolitronÑa controller to make its host robot increase its competence in such activities as self-initiated exploration of an envi

https://www.lucs.lu.se/fileadmin/user_upload/project/lucs/LUCS-pub/LUCS-094/Buller.pdf - 2025-07-13

Microsoft Word - Dickerson.cba.doc

Microsoft Word - Dickerson.cba.doc Looking like a human: How conversation analytic work on gaze direction in human interaction can be relevant for design and analysis of robotic interaction Paul Dickerson School of Psychology and Counselling University of Surrey Roehampton P.Dickerson@roehampton.ac.uk Abstract A crucial aspect of the development of language in children has been concerned with prag

https://www.lucs.lu.se/fileadmin/user_upload/project/lucs/LUCS-pub/LUCS-094/Dickerson.pdf - 2025-07-13