Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534414 sökträffar

Mamma jag vill… En kandidatuppsats om hur företag kan nå det sekundära segmentet barn, för att påverka föräldrarnas val av resor

Syftet med denna uppsats är att understryka barnens betydelse i familjens beslutsfattande, samt att erbjuda riktlinjer för hur företag kan nå detta sekundära segment. För att belysa detta resonemang har vi valt att studera resebranschen, en bransch där barn inte kan verka själva. Vår hypotes är att barn, i vissa familjer, deltar i den köpprocess som föregår valet av resemål. Vi har i huvudsak anvä

Segmentredovisning enligt RR 25 - En fallstudie av PartnerTech

Syfte: Syftet är att undersöka vad redovisning enligt RR 25 innebär för PartnerTech, i egenskap av ett mindre börsnoterat företag. Detta med avseende på problematiken kring indelning av verksamheten, exponeringen av känslig information, samt hur dessa två faktorer samverkar och påverkar informationens kvalitet. Metod: Arbetet innefattar en fallstudie som präglas av en kvalitativ metod, vilket inne

Kundrelationer och kundmått i bank

Uppsatsen är en fallstudie av Nordea, Provinsbanken, Handelsbanken, Föreningssparbanken och SEB. Uppsatsen syftar till att undersöka hur banker arbetar med kundrelationer och vilka kundmått som används.

Styrning- Fyra nyckelfaktorer

Titel: Styrning- Fyra nyckelfaktorer Ämne/Kurs: FEK 591 Magisterseminarium, 10 poäng Författare: Olof Ask, Henrik Dreyer och Mikaela Kalcin Handledare: Robert Wenglén Företag: Saddex Nyckelord: Styrning, chefskap, subkulturer, kompetensbas och relationer. Syfte: Syftet med denna uppsats är att utveckla en modell som beaktar viktiga aspekter vid val av styrsätt inom organisationer. Metod: Vi har i

Corporate Social Responsibility - Har det någon betydelse för konsumenten i en reel köpsituation?

Vårt syfte med uppsatsen är att få en ökad förståelse för den svenska kosumentens uppfattning om CSR samt hur detta påverkar deras agerande i en reel köpsituation. Vi har utgått från teorier såsom FCB-grid, TORA-modellen samt en modell över konsumenters attityd till att handla etiskt. Vi har även belyst informationsbehovet och dessutom tagit del av fyra stycken undersökningar som tidigare gjorts k

Möjlighetens dörr står på glänt- Om hälsa som en del av företagets marknadskommunikation

Vi har gjort en vetenskaplig studie som berör bland annat marknadsföring, organisation och hälsa. Undersökningen genomförts som en kvalitativ fallstudie där tre olika företag har utgjort empirisk data. De metoder vi använt oss av är intervju, observation, dokumentstudier och informationen har analyserats med hjälp av tillämplig teori och egna erfarenheter. En organisations interna klimat och miljö

En studie av tillgångsdefinitionen - applicerat på G4+1- gruppens förslag till en ny leasingredovisning

Syfte: Vårt syftet med uppsatsen är att i förhållande till tillgångsdefinitionen inom redovisning studera och analysera fråga 1 och 4 om redovisning av leasing i G4+1-rapporten från 1999. Utifrån detta kommer vi också att se på remissvaren och använda oss av alternativa tillgångsdefinitioner vid en analysering av G4+1-rapporten. Slutsatser: Många leasingavtal kan enligt tillgångsdefinitionerna kla

Svenska fastighetsbolags konkursrisk före fastighetskrisen och 2003

Syftet är att med Z-Score och relevanta nyckeltal jämföra konkursrisken för företag i fastighetsbranschen före krisen i början på 90-talet med de företag som är verksamma idag. Dessutom är vår avsikt att utveckla jämförelsen genom att inkludera konkursframkallande faktorer. För att uppnå syftet med uppsatsen använde vi oss av en deduktiv ansats. En kvantitativ metodansats valdes för undersökningen

Resurser i nätverk– det organiserade respektive spontana nätverkets roll för småföretag med en innovation

Uppsatsens titel Resurser i nätverk – organiserade respektive spontana nätverks roll för småföretag med en innovation Seminariedatum Fredagen den 10 juni 2005 Ämne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, FEK 591, 10 poäng Författare Katja Arwidi, Rasmus Wallin och Jenny Åkesson Handledare Lars Carlman Nyckelord Småföretag, innovationer, lansering, nätverk, resurser Syfte Syftet med uppsatsen är att

Ledande Kvinnor

Problem: Inom genusforskningen finn's det olika könsperspektiv samt olika metoder för att lyfta fram könet. Det finn's också olika läger när det gäller könet's påverkan på vårt sätt att leda. Om det influerar, eller bestämmer vårt agerande som ledare, eller om det inte har någon som helst betydande påverkan. I den traditionella forskningen ge's ofta en bild av manliga ledare. Vi an

Kundvärde som affärsidé i en internationell verkstadskoncern

Syftet med den här uppsatsen är att få en bättre kunskap om hur en kundvärdesorienterad affärsidé och strategi realiseras inom en multinationell verkstadskoncern, hur olika personer inom koncernen tolkar begreppet kundvärde och vilka de primära drivkrafter antas vara som lett valet av en kundvärdesorienterad strategi. Det är också att undersöka vilken roll IS/IT, enligt våra informanter, har haft

Ekonomistyrning i svenska landsting – resursfördelningsmodellers och resursomvandlingsmodellers påverkan på budgetutfall.

Problem:Bland landstingsorganisationers viktigare ekonomistyrnings-modeller finns resursfördelningsmodeller och resursomvandlings-modeller. Vi ser möjliga samband mellan användandet av resursfördelnings- och resursomvandlingsmodeller samt landstingens budgetutfall. Det är därmed av intresse att undersöka hur resursfördelningsmodellerna och resursomvandlings-modellerna används i olika svenska lands

Konsumenters motiv att använda individualiserad service via Internet - One-to-one marketing ur ett adoptionsperspektiv

The purpose of our essay is to explore which innovation attributes affect consumers’ adoption/intention to use individualized service on the Internet. We developed a conceptual model consisting of 10 hypotheses. To test the model we distributed a survey to approximately 100 people. The questionnaire was based on literature and a qualitative pre-study. The results implicate that the most important

The Digital Content Era

In order to become even more competitive, a partnering with other niche players is essential in achieving a competitive advantage and it enables opportunities for reintermediation. From an intermediate perspective, there are great possibilities for those who become content coordinators to enter the market. By becoming a bundler of services and products, the content coordinators will become the act

Pharmaceutical Manufacturer Strategies to Parallel Importation in the EU: A Strategic Update in Light of European Court of Justice Rulings

Problem: Parallel trade occurs when a product is released on one market, and an importer purchases the product in question on a lower priced market, and subsequently imports the product to a higher priced market, and sells it there. Parallel trade of pharmaceuticals in the European Union is prevalent since the legal, business and political environment makes the trade relatively easy and legal. Thi

Framtiden för ett bränsletillverkande företag

Sammanfattning Titel: Framtiden för ett bränsletillverkande företag Seminariedatum: 2005-01-18 Ämne/Kur's: FEK 591 Magisterseminarium, 10 poäng Författare: Christian Hulteberg, 790308-4171 Michael Eriksson, 730508-2732 Handledare: Allan T. Malm Stefan Yard Nyckelord: Scenarioanaly's, Optionsstrategi, Williamson Syfte: Syftet med denna uppsat's är att finna en proces's för att ta fr

Kreativ marknadsföring- En studie av svenska partiers marknadsföring

Politisk marknadsföring är ur många perspektiv ett intressant ämne. I Sverige spenderade de sju riksdagspartierna officiellt sammanlagt 175 miljoner kronor vid valet 2006 på marknadsföring. Problematiken med partiers marknadsföring är att de saknar en produkt och det de säljer är deras värderingar. Det finns även en etisk problematik som gör att det finns många regleringar om vart partierna får ma