Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 531397 sökträffar

Företagsekonomi: Public Management i Skandinavien

Du får en översikt över den historiska utvecklingen inom styrning och ledning av offentliga och icke vinstdrivande organisationer i Skandinavien. Kursen belyser och analyserar också dessa organisationers förutsättningar, karakteristik och utmaningar i Skandinavien. Vidare presenteras utvecklingen av public management, hur den har tillämpats under de senaste decennierna samt den kritik som lyfts frYou will get an overview of the historical development of governance and management of public and non-profit organisations in Scandinavia. The course also highlights and analyses the conditions, characteristics and challenges of these organisations in Scandinavia. Furthermore, the course presents the development of public management, how it has been applied in recent decades and the criticisms tha

Företagsekonomi : Kommunal koncernstyrning och bolagsstyrelsens arbetssätt

Du får en översikt över den historiska utvecklingen avseende hur aktiebolag använts för kommunal och regional  organisering av verksamhet. Kursen belyser och analyserar också förutsättningar, karakteristik och utmaningar för bolags- och koncernstyrning i kommuner och regioner, samt styrelsens roll som kraft för utveckling. Vidare diskuteras kritiska och aktuella utmaningar, inte minst som en You will get an overview of the historical development of how limited liability companies have been used for municipal and regional organisation of activities. The course also highlights and analyses the conditions, characteristics and challenges for corporate and group governance in municipalities and regions, and the role of the board as a force for development. Furthermore, critical and current

Företagsekonomi: Ekonomi för verksamhetsansvariga

Kursen består av två övergripande delar. I den första delen behandlas grundläggande ekonomisk terminologi, begrepp, samband och modeller. I kursens andra del sätts dessa in i ett sammanhang av offentliga och icke vinstdrivande organisationer. Genom hela kursen läggs tonvikt vid hur företagsekonomins begrepp och modeller kan förstås och tillämpas i styrning och ledning av offentliga och icke vinstdThe course consists of two main parts. The first part covers basic economic terminology, concepts, relationships and models. The second part of the course places these in the context of public and non-profit organisations. Throughout the course, emphasis is placed on how business administration concepts and models can be understood and applied in the governance and management of public and non-pro

Företagsekonomi: Honours Track

Honours Track är en kurs för dig som vill utveckla ditt sätt att tänka kring ekonomi. Kursen läses utöver ordinarie kurser på Ekonomie Kandidatprogrammet och låter ditt CV sticka ut från det vanliga. Målet med kursen är att ge dig bästa möjliga förutsättningar för att knyta samman programmets olika delar till en tydligare och mer begriplig helhet. Du övar på och lär dig att tänka i relationer melHonours Track är en kurs för dig som vill utveckla ditt sätt att tänka kring ekonomi. Kursen läses utöver ordinarie kurser på Ekonomie Kandidatprogrammet och låter ditt CV sticka ut från det vanliga. Målet med kursen är att ge dig bästa möjliga förutsättningar för att knyta samman programmets olika delar till en tydligare och mer begriplig helhet. Du övar på och lär dig att tänka i relationer mel

Företagsekonomi: Strategisk organisering

Kursens övergripande mål är att bredda och fördjupa studenternas kunskaper inom organisationsteori samt att träna studenterna i avancerad problemlösning inom områden som byråkrati, hierarki, makt, styrning, integration, nätverk, strategi, ledarskap, förändring och lärande. Under kursen får du lära dig mer om aktuella forskningsfrågor inom organisationsområdet och lära dig att utveckla ett Kursens övergripande mål är att bredda och fördjupa studenternas kunskaper inom organisationsteori samt att träna studenterna i avancerad problemlösning inom områden som byråkrati, hierarki, makt, styrning, integration, nätverk, strategi, ledarskap, förändring och lärande. Under kursen får du lära dig mer om aktuella forskningfrågor inom organisationsområdet och lära dig att utveckla ett s

Företagsekonomi: Strategisk marknadsföring

Perspektiven som används i denna breddningskurs i marknadsföring är högaktuella i såväl teori som praktik och har ett strategiskt ledningsperspektiv där hela organisationens förutsättningar måste beaktas. Kursen ger såväl teoretisk kunskap om aktuella forskningsfrågor inom marknadsföring som praktiska kunskaper i implementering av marknadsföringsstrategier. Studenterna utvecklar genom kurPerspektiven som används i denna breddningskurs i marknadsföring är högaktuella i såväl teori som praktik och har ett strategiskt ledningsperspektiv där hela organisationens förutsättningar måste beaktas. Kursen ger såväl teoretisk kunskap om aktuella forskningsfrågor inom marknadsföring som praktiska kunskaper i implementering av marknadsföringsstrategier. Studenterna utvecklar genom kur

Business Administration: Global Strategic Marketing

This course provides an in-depth study of the nature and determinants of the behavior of organizations in relation to their marketing activities in a global environment. The purpose of this course is to provide a comprehensive understanding of the cultural, social, legal, political and strategic dimensions of the global marketplace. Using the "strategy tripod" -- analyzing strategy from the industThis course provides an in-depth study of the nature and determinants of the behavior of organisations in relation to their marketing activities in a global environment. The purpose of this course is to provide a comprehensive understanding of the cultural, social, legal, political and strategic dimensions of the global marketplace. Using the 'strategy tripod' – analysing strategy from the industr

Företagsekonomi: Finansiell planering och ekonomisk analys

Kursens övergripande mål är att ge studenterna breddade och fördjupade kunskaper om företagets beslut kring anskaffning och användning av ekonomiska resurser. Under kursen behandlas finansiell planering som omfattar interaktionen mellan företagsledning och ägare, ägarens och ledningens beslutsfattande under risk och osäkerhet samt företagets kapitalbehov, kapitalanskaffning, likviditetsKursens övergripande mål är att ge studenterna breddade och fördjupade kunskaper om företagets beslut kring anskaffning och användning av ekonomiska resurser. Under kursen behandlas finansiell planering som omfattar interaktionen mellan företagsledning och ägare, ägarens och ledningens beslutsfattande under risk och osäkerhet samt företagets kapitalbehov, kapitalanskaffning, likviditets

Företagsekonomi: Redovisning och finansiell analys

Denna kurs ger breddade och fördjupade kunskaper inom redovisning, rapportering och finansiell företagsanalys. Kursen är praktiskt tillämpbar och studenterna får lära sig att hantera årsredovisningar och annat redovisningsmaterial som utgör underlag för finansiell rapportering och företagsanalys, samt att analysera redovisnings- och rapporteringsfrågor med utgångspunkt i lagstiftning ochDenna kurs ger breddade och fördjupade kunskaper inom redovisning, rapportering och finansiell företagsanalys. Kursen är praktiskt tillämpbar och studenterna får lära sig att hantera årsredovisningar och annat redovisningsmaterial som utgör underlag för finansiell rapportering och företagsanalys, samt att analysera redovisnings- och rapporteringsfrågor med utgångspunkt i lagstiftning och

Företagsekonomi: Företagsekonomisk metod och integration

Målet med kursen är att utveckla studenternas förmåga att självständigt genomföra en vetenskaplig studie. Studenterna får lära sig att formulera relevanta frågor lämpade för vetenskapliga studier samt att utforma en sådan studie utifrån adekvat metod och företagsekonomisk teori. Studenterna förväntas formulera en problemställning inte enbart baserat på vetenskapliga men även samhälMålet med kursen är att utveckla studenternas förmåga att självständigt genomföra en vetenskaplig studie. Studenterna får lära sig att formulera relevanta frågor lämpade för vetenskapliga studier samt att utforma en sådan studie utifrån adekvat metod och företagsekonomisk teori. Studenterna förväntas formulera en problemställning inte enbart baserat på vetenskapliga men även samhäl

Business Administration: Re-imagining Money for a Sustainable Future

Föreställ dig att du har möjligheten att återuppfinna vårt ekonomiska system: Var skulle du börja? Hur skulle du bygga det utifrån de nya ekonomiska teknologierna? Hur skulle du arbeta för att göra det mer främjande för rättvisa och jämlika samhällen? Den globala finanskrisen 2008 markerade början på en intensiv diskussion om konsekvenserna av vårt ekonomiska system och organiseringen av våra samhImagine you have the possibility to re-imagine our monetary system: Where would you start? How would you build it on the new monetary technologies? How would you work to make it more conducive to just and equal societies? The global financial crisis of 2008 marked the beginning of an intense discussion on the consequences of our monetary system on the organization of our societies. The concentrati

Business Administration: Project Management - A Business Perspective

The objective of the course is to give students a deeper knowledge and skills of the area of project management. The course is introduced with a general description of the characteristics of project management. Next, the course focuses on management of the project life cycle. Following a general introduction on project management the following topics are covered: Project dimensions, The life cycleThe objective of the course is to give students a deeper knowledge and skills of the area of project management. The course is introduced with a general description of the characteristics of project management. Next, the course focuses on management of the project life cycle. Following a general introduction on project management the following topics are covered: Project dimensions, The life cycle

Business Administration: Global Business Responsibility

The overall goal with the course is to introduce students to concepts and theories regarding the role of business organisations in a global society as well as how this can be handled in relation to other actors in this context. The intention is to engage students with various ethical perspectives and the organisational challenges involved when interplaying with other actors. During the first part The overall goal with the course is to introduce students to concepts and theories regarding the role of business organisations in a global society as well as how this can be handled in relation to other actors in this context. The intention is to engage students with various ethical perspectives and the organisational challenges involved when interplaying with other actors. During the first part

Företagsekonomi: Kandidatkurs i marknadsföring

Kandidatkursen i marknadsföring ger dig kunskaper och verktyg som är användbara inom såväl företags som andra organisationers strategiska och operativa marknadsföringsarbete. Under kursen kommer du att arbeta med att ta fram en marknadsplan inklusive handlingsplan med speciellt fokus på marknadskommunikationen för ett företag alternativt ett varumärke. Du kommer att ta ställning till frågor röran

Business Administration: International Business and Multinational Enterprises

The main objective of the course is to provide the student with basic knowledge on the nature and scope of international business and multinational enterprises. The approach to the course is to discuss the following issues and to relate them to theoretical and empirical findings. Causes of competitive advantages related to international business, Co-ordination of international business activities,The main objective of the course is to provide the student with basic knowledge on the nature and scope of international business and multinational enterprises. The approach to the course is to discuss the following issues and to relate them to theoretical and empirical findings. Causes of competitive advantages related to international business, Co-ordination of international business activities,

Företagsekonomi:Varumärken och varumärkesarbete i en dynamisk värld

Brands and branding have an extensive influence on, and entail large consequences for, today’s marketers, consumers and society as a whole.   This course provides knowledge of three major perspectives on brands and branding. During the course, the students will develop their analytical skills and ability to use key concepts, models and theories, both orally in case discussions and in writteBrands and branding have an extensive influence on, and entail large consequences for, today’s marketers, consumers and society as a whole.   This course provides knowledge of three major perspectives on brands and branding. During the course, the students will develop their analytical skills and ability to use key concepts, models and theories, both orally in case discussions and in writte

Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå

Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå avslutar de första 90 hp i företagsekonomi med fördjupning i marknadsföring. Det består av en uppsats om 15 hp och inkluderar metodutbildning som skall vara ett stöd för arbetet. Målet med kursen är att du utvecklar din kunskap om hur man på ett självständigt sätt och på vetenskaplig grund genomför en studie av ett avgränsat företagsekonomiskt problem

Företagsekonomi: Kandidatkurs i Business and data analytics

Kursen i "Business and Data Analytics" har utvecklats för att möta det växande behovet av ekonomer som kan förstå och använda data och även så kallad ”massive data”, som en del i det strategiska beslutsfattandet i en organisation. För att kunna arbeta med data krävs en kunskap kring och förståelse för hur man i en organisation kan arbeta med data samt hur den kunskap som kan hämtas ur data och "maThe course "Business and Data Analytics" is developed as a response to the increasing need of people with a degree in business and management that understands and know how to use data including "massive data" for strategic decision making in organisations. To be able to work with data as a source of information supporting strategic decision making requires knowledge regarding how to understand how

Företagsekonomi: Examensarbete i Business and data analytics

Målet med kursen är att utveckla studenternas kunskap om hur man på ett självständigt sätt och på vetenskaplig grund genomför en studie av ett avgränsat problem inom området strategi och strategiskt beslutsfattande och att tillämpa statistiska metoder och analyser på stora data set. Kursen syftar även till att träna studenterna i att kommunicera sina resultat, först och främst skriftligt men även The aim of the course is to develop students knowledge regarding how to independently and based on scientific knowledge conduct a study of a defined research problem within the field of strategy, strategic decision making and to apply statistical methods for analysing data. The course aim at providing students with the abilty to, in writing as well as orally, communicate results from a research st

Företagsekonomi: Management och organisationsutveckling

This course seeks to develop analytical (problem-identifying) and decision-making (problem-solving) skills required to manage complex situations in today’s organizations, skills that are valuable in most organizations on both operational and strategic levels. Central concepts and traditions in organization studies are emphasized on the course, which aims to equip students with skills for applyingThis course seeks to develop analytical (problem-identifying) and decision-making (problem-solving) skills required to manage complex situations in today’s organizations, skills that are valuable in most organizations on both operational and strategic levels. Central concepts and traditions in organization studies are emphasized on the course, which aims to equip students with skills for applying