Person

Professor, Manager of Research and Research Education
- Film Studies
- Centre for Languages and Literature
Teaching Staff
- Creative Writing Program
- Centre for Languages and Literature
Contact information
E-mail lars_gustaf.anderssonlitt.luse
Phone +46 46 222 84 75
Room SOL:H131b
Visiting address
Helgonabacken 12, Lund
Postal address
Box 201, 221 00 Lund
Internal post code 20
Defended my doctoral dissertation in 1992. Since 2002 I have been working as Senior Lecturer and Reader in Film Studies. I was promoted to Professor in 2012. Teaching and supervision within Film Studies as well as within Creative Writing.
Research
My profile in Lund University research portal
- The Cultural Policy of Minor Cinemas: The Swedish Film Workshop 1973 - 2001 (research leader)
- The Cultural Practice of Immigrant Film
- The registers of melancholy and desperation. The late confessional poetry of Robert Lowell. (research leader)
- Between the lines. Poetry as knowledge. (research leader)
- Swedish Experimental Film (research leader)
- The Reluctant Dreamer. Peter Weiss and the Cinema (research leader)
Books (13)
- Andersson, L. G., Nilsson, J. P. & Wiberg, C. (2020). Lena Mattsson : The Window Opens to the World. Kerber Verlag.
- Forché, C. (2020). Mot slutet : Valda och nya dikter. Rámus.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2019). The Cultural Practice of Immigrant Filmmaking : Minor Immigrant Cinemas in Sweden 1950-1990. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2014). Hellre fri än filmare : Filmverkstan och den fria filmen. Nordic Academic Press.
- Andersson, L. G., Hedling, O., Sundholm, J., Iversen, G., Thorsen, I. & Møller, B. T. (2012). Historical Dictionary of Scandinavian Cinema. Historical Dictionaries of Literature and the Arts. Scarecrow Press.
- Andersson, L. G., Sundholm, J. & Söderbergh Widding, A. (2010). A History of Swedish Experimental Film Culture : From Early Animation to Video Art. Mediehistoriskt arkiv, 17. Kungliga biblioteket.
- Andersson, L. G. & Svenson, P. (2007). Ritten över Bodensjön. Studier i Lars Gustafssons poesi. Art Factory.
- Aidt, N. M. (2002). En morgon är det plötsligt sommar. Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. & Svenson, P. (2002). Rifbjergs naturaliekabinet eller Herlighedsværdien. En studie i tolv noveller. Gyldendal Akademisk.
- Andersson, L. G. & Hedling, E. (1999). Filmanalys : en introduktion. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G., Thavenius, J. & Persson, M. (1999). Skolan och de kulturella förändringarna. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1994). Någonstans i Tyskland : om Per Svensons senare dramatik. Art Factory.
- Andersson, L. G. (1992). Änglarnas barn. En studie i Pier Paolo Pasolinis filmer. Bokbox förlag. Dissertation.
Editorships (11)
- Andersson, L. G. & Mortensen, A. (2007). (Eds.) En uppslagen telefonkatalog i Brasiliens urskogar. En bok om Lasse Söderberg. Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. & Mansén, E. (2003). (Eds.) Vidgade sinnen : en antologi. Vidgade sinnen : en antologi. Bokförlaget Nya Doxa.
- Andersson, L. G. & Hedling, E. (1999). (Eds.) Mannen med filmkameran : Studier i modern film och filmisk modernism. Absalon : skrifter / utgivna vid Litteraturvetenskapliga institutionen i Lund, 16. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G., Lewan, B., Malmgren, G. & Sjöberg, B. (1999). (Eds.) Skeptiska betraktelser. Absalon : skrifter / utgivna vid Litteraturvetenskapliga institutionen i Lund, 17. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. (1998). (Ed.) Aura. Filmvetenskaplig tidskrift. Aura: filmvetenskaplig tidskrift, IV.
- Andersson, L. G. & Stenström, J. (1997). (Eds.) Utsikter : föreläsningar från Helgonabacken. Absalon : skrifter / utgivna vid Litteraturvetenskapliga institutionen i Lund, 12. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. & Thavenius, J. (1997). (Eds.) Teori och pedagogik i litteratur- och mediestudier. Absalon, 10. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G., Thavenius, J. & Sjöberg, B. (1997). (Eds.) Italienska förbindelser. Absalon, 11. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. & Hedling, E. (1995). (Eds.) Modern filmteori 1. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. & Hedling, E. (1995). (Eds.) Modern filmteori 2. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. & Stenström, J. (1995). (Eds.) Möten och metamorfoser : Dikt i samspel med musik, bild och film. Absalon : skrifter / utgivna vid Litteraturvetenskapliga institutionen i Lund, 9. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
Articles (19)
- Söderberg, L. (2019). Portfolio. Poetry International, 25/26. San Diego State University.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2017). The cultural practice of minor cinema archiving : The case of immigrant filmmakers in Sweden. Journal of Scandinavian Cinema, 7, 79-92. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2016). Accented cinema and beyond : Latin American minor cinemas in Sweden, 1970 - 1990. Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 13, 227-246. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2015). "Det underbara mötet" - en film av Mihail Livada och Rut Hillarp. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik. Walden.
- Andersson, L. G. (2015). "Utopin blir bara bättre ju längre vi väntar på den" - Alexander Kluge och Nachrichten aus der ideologischen Antike. Statsvetenskaplig tidskrift, 117, 363-374. Fahlbeckska stiftelsen.
- Andersson, L. G. (2015). Film och antifilm : anteckningar om Carl Slättne. Oei, 137-139. Tidskriften OEI.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2015). Spaces of becoming : the Stockholm Film Workshop as a transnational site of film production. Transnational Cinemas, 6, 156-167. Routledge.
- Andersson, L. G., Sundholm, J. & Vesterlund, P. (2013). "Introduction": Theme section on film and cultural policy. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 16, 5-9. Högskolan i Borås.
- Andersson, L. G. (2012). "Neurodermitis": Kerstin Cmelka och filmen som pharmakon. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik. Walden.
- Andersson, L. G. (2012). In the light of the province: Carl Slättne and his films. Journal of Scandinavian Cinema, 2, 121-134. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2012). Editorial: Film Workshops in Europe. Studies in European Cinema, 8, 167-170. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2012). The cultural policies of minor cinema practices: The Swedish film workshop during its first years 1973–76. Studies in European Cinema, 8, 183-194. Intellect Ltd..
- Schwartz, L. (2011). Lloyd Schwartz: Han berättar för sin mor vad han arbetar med. Tidskrift för Classiska studier / Absalon, 1, 45-46. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2010). Film Workshops as Polyvocal Public Spheres: Minor Cinemas in Sweden. Canadian Journal of Film Studies - Revue Canadienne d'Études Cinématographiques, 19, 66-81. the Film Studies Association of Canada / Association canadienne d’études cinématographiques.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2008). Amateur and avant-garde: minor cinemas and public sphere in 1950s Sweden. Studies in European Cinema, 5, 207-218. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2002). Mediedidaktikens villkor. Filmhäftet, 30, 36-39. Filmhäftet.
- Andersson, L. G. (1995). Den svenska konstfilmsinstitutionen. Filmhäftet, 4-14. Filmhäftet.
- Andersson, L. G. (1994). Livets trilogi. Pier Paolo Pasolini och publikens befrielse. Filmhäftet, 35-39. Filmhäftet.
- Andersson, L. G. (1992). Lars Björck och Skandinavisk Filmcentral. Filmrutan, 15-24. Sveriges förenade filmstudios.
Book chapters (52)
- Andersson, L. G. (2020). Elefanten på Helgonabacken : Litterär gestaltning som pedagogik, konst och vetenskap. In Rahm, H., Dunér, D., Hidal, S. & Jonsson, B. (Eds.) Publications of the New Society of Letters at Lund, I Pallas Athenas huvud : Hundra år av humaniora (pp. 147-154), 98. Makadam förlag.
- Andersson, L. G. (2020). Little Dog for Roger : en film av Malcolm Le Grice. In Björklund, E., Gustafsson, T. & Zander, U. (Eds.) Historiska fiktioner : En antologi om film, tv och historia (pp. 70-77). Carlsson Bokförlag.
- Andersson, L. G. (2020). Vision i rörelse : Filmform 1950 - 2020: Från lokal filmklubb till nationellt arkiv och distributör. In Larsson, A.-K. & Bertman, A. (Eds.) Fimform 1950 - 2020 (pp. 6-11). Filmform.
- Andersson, L. G. (2019). Gösta Hellström and Interwar Avant-Garde Film Culture in Sweden. In Hjartarson, B., Kollnitz, A., Stounbjerg, P. & Ørum, T. (Eds.) Avant-Garde Critical Studies, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries 1925-1950 (pp. 664-670), 36. Brill - Rodopi.
- Andersson, L. G. (2019). Ingå i världen som elden i veden : Lars Gustaf Andersson om Dälden, där de blommar. In William-Olsson, M. (Ed.) Poesiåret: Litteraturkritisk kalender, Poesiåret 2018 (pp. 101-107). Örnen och kråkan.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2018). Spaces of becoming: the Stockholm Film Workshop as a transnational site of film production. In Mendes, A. C. & Sundholm, J. (Eds.) Transnational Cinema at the Borders : Borderscapes and the Cinematic Imaginary (pp. 40-51). Routledge.
- Andersson, L. G. (2014). Befintligt ljus. Carl Henrik Svenstedts filmer 2007 – 12. In Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (Eds.) Den nya svenska filmen: Kultur, kriminalitet, kakofoni (pp. 149-171). Bokförlaget Atlantis.
- Andersson, L. G. (2014). Humor, lek och tävlingar : tv som underhållning. In Appelgren, B. (Ed.) Programmen som förändrade tv - lärarhandledning (pp. 12-12). Utbildningsradion.
- Andersson, L. G. (2014). Interwar Film Culture in Sweden : Avant-Garde Transactions in the Emergent Welfare State. In Hagener, M. (Ed.) The Emergence of Film Culture : Knowledge Production, Institution Building and the Fate of the Avant-Garde in Europe, 1919 - 1945 (pp. 227-248). Berghahn Books.
- Andersson, L. G. (2014). Televisionen, medierna och publiken : Konvergenskulturens genombrott. In Appelgren, B. (Ed.) Programmen som förändrade tv - lärarhandledning (pp. 13-13). Utbildningsradion.
- Andersson, L. G. (2014). Världen i vardagsrummet: Nyheterna i tv. In Appelgren, B. (Ed.) Programmen som förändrade tv - lärarhandledning (pp. 11-11). Utbildningsradion.
- Andersson, L. G. (2013). Neurodermitis: Kerstin Cmelka und Filmkunst als pharmakon/ Neurodermitis: Kerstin Cmelka and film art as pharmakon. In Droschl, S., Busch, I. & Stolte, F. (Eds.) Kerstin Cmelka (pp. 19-30). Verlag für moderne Kunst Nürnberg.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2013). Reluctant Swedish modernism: Transnational trajectories and domestic applications. In McParland, R. P. (Ed.) Film and Literary Modernism (pp. 61-72). Cambridge Scholars Publishing.
- Andersson, L. G., Söderbergh Widding, A. & Sundholm, J. (2012). Experimentfilmens behov & filmarkivets möjligheter. In Jönsson, M. & Snickars, P. (Eds.) "Skosmörja eller arkivdokument?" Om filmarkivet.se och den digitala filmhistorien (pp. 67-80). Kungliga biblioteket.
- Andersson, L. G. (2011). Författarens funktioner. Gestaltningen av det litterära arbetet i Motståndets estetik av Peter Weiss. In Jonsson, B., Sjöberg, B., Nilsson, M. & Vulovic, J. (Eds.) Från Nexø till Alakoski. Aspekter på nordisk arbetarlitteratur (pp. 155-161). Absalon.
- Andersson, L. G. (2010). Kinetic silence: Magdolna Szabós celesta mekanik/Kinetic silence: The Celestial Mechanics of Magdolna Szabó. In Sweger, S. (Ed.) Kinetic Silence. Ystads konstmuseum.
- Andersson, L. G. (2010). Mannen på gatan : Håkan Alexanderssons sista film. In Rydén, P. & Sjöberg, B. (Eds.) Ferlin och alla de andra. Festskrift till Jenny Westerström (pp. 29-33). Absalon.
- Andersson, L. G. (2010). Peter Weiss: Underground and Resistance. In Larsson, M. & Marklund, A. (Eds.) Swedish Film: An Introduction and Reader (pp. 229-238). Nordic Academic Press.
- Andersson, L. G. (2008). Förtätningskonsten. In Sjöberg, B. (Eds.) Våra favoriter bland Viktor Rydbergs dikter (pp. 81-84). Absalon.
- Andersson, L. G. (2008). Peter Weiss och minnesmaskinen: Motståndets estetik. In Hedén, B., Hedling, E., Holmberg, C.-G., Mortensen, A. & Nilsson, H. (Eds.) Theorier om verklig diktning. En festskrift till Per Erik Ljung (pp. 263-277). Absalon.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2008). Amatör och avantgarde : de mindre filmkulturerna i efterkrigstidens Sverige. In Hedling, E. & Jönsson, M. (Eds.) Välfärdsbilder: svensk film utanför biografen (pp. 229-245). Statens ljud- och bildarkiv.
- Andersson, L. G. (2007). Folkbildning och avantgarde - tidskriften Filmfront 1953 - 1956. In Nilsson, M., Sjöberg, B. & Rydén, P. (Eds.) Då och där, här och nu. Festskrift till Ingemar Oscarsson (Absalon - Skrifter utgivna vid Språk- och litteraturcentrum/Litteraturvetenskap) (pp. 245-257). Absalon.
- Andersson, L. G. (2007). Inger Christensens "hviskningerne findes". In Jonsson, B. & Sjöberg, B. (Eds.) Att granska och diskutera. Lyrikanalyser. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (2007). Sven Nykvist: Mästerfotograf att minnas. NE Årsband 2006. National Encyklopedin.
- Aidt, N. M. (2006). Litet drama i tio avsnitt. Swinging with Neighbours 2001 - 2006, 58-81. Carl Dieker & Aase Berg (red.).
- Andersson, L. G. (2006). Dr. Bergman's Cabinet. In Johansson, P. & Westling, B. (Eds.) Bergman Horror Show (pp. 6-15). P & B.
- Andersson, L. G. (2006). Porträtt av konstnären som en gammal man : Ingmar Bergmans Saraband. In Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (Eds.) Solskenslandet - Svensk film på 2000-talet. Bokförlaget Atlantis.
- Andersson, L. G., Sundholm, J. & Söderbergh Widding, A. (2006). I skuggan av spelfilmen: svensk experimentell film. In Söderbergh Widding, A. (Eds.) Konst som rörlig bild - från Diagonalsymfonin till Whiteout. Sveriges Allmänna Konstförening/Bokförlaget Langenskiöld.
- Andersson, L. G. (2004). Det ensamma jaget och naturens väntansstämning. In Ljung, P. E. (Ed.) Drömmens vin, ordets blod : tolv föredrag om Vilhelm Ekelunds lyrik (Absalon). Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. (2004). Ensam på däcket: Ingrid Arvidssons poesi och drömmen om Amerika. In Jonsson, B., Nykvist, K. & Sjöberg, B. (Eds.) Från Eden till Damavdelningen : studier om kvinnan i litteraturen : en vänbok till Christina Sjöblad (Absalon). Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. (2003). Rifbjerg!. In Carlsson, K., Liljenberg, B. & Sørensen, S. (Eds.) Finns en plats på jorden. Danskt-svenskt Författarsällskap.
- Andersson, L. G. (2002). Kulturen i skolan & skolan i kulturen eller Heisenbergs obestämdhetsrelation än en gång. In Aulin-Gråhamn, L. (Eds.) Kultur, estetik och skola: Några forskningsperspektiv. Malmö högskola, Lärarutbildningen.
- Andersson, L. G. (2002). Perspektiv på mediepedagogik i skoldebatten. In Aulin-Gråhamn, L., Lindholm, T. & Viklund, K. (Eds.) Pyttesmå förändringar - radikala scenbyten. Malmö högskola, Lärarutbildningen.
- Andersson, L. G. (2001). Kärlek i det tjugonde århundradet : Thomas Graals bästa film. In Florin, B. (Ed.) Moderna motiv - Mauritz Stiller i retrospektiv. Cinemateket/Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (1999). De kulturella förändringarna. In Andersson, L. G., Persson, M. & Thavenius, J. (Eds.) Skolan och de kulturella förändringarna. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1999). Den omöjliga kärleken : Pasolini och Livets trilogi. In Andersson, L. G. & Hedling, E. (Eds.) Mannen med filmkameran. Studier i modern film och filmisk modernism. Absalon.
- Andersson, L. G. (1999). Förälskelsemomentet. In Ljung, P. E. & Nilsson, H. (Eds.) Den största lyckan. En bok till Vilhelm Ekelund (pp. 33-37). Vilhelm Ekelundsamfundet/Ellerströms.
- Andersson, L. G. (1999). Kulturell identitet. In Andersson, L. G., Persson, M. & Thavenius, J. (Eds.) Skolan och de kulturella förändringarna. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1999). Mediekritik och mediepedagogik. In Andersson, L. G., Persson, M. & Thavenius, J. (Eds.) Skolan och de kulturella förändringarna. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1998). Nattens ljus : drömmar om staden. In Hedling, E. (Ed.) Blågult flimmer. Svenska filmanalyser. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1997). Jakten på Rosebud : Erfarenheter från arbetet med kursen 'Kultur och medier'. In Andersson, L. G. & Thavenius, J. (Eds.) Teori och pedagogik i litteratur- och mediestudier. Absalon.
- Andersson, L. G. (1997). Pedagogikens mysterier. In Thavenius, J., Sjöberg, B., Malmgren, G. & Andersson, L. G. (Eds.) Italienska förbindelser. Absalon.
- Andersson, L. G. (1997). Pier Paolo Pasolini och 'Gramscis aska'. In Andersson, L. G. & Stenström, J. (Eds.) Utsikter : föreläsningar från Helgonabacken. Absalon.
- Andersson, L. G. (1997). The Lawnmower Man : Teknologisk determinism och postmodern melankoli. In Madsen, C. & Thomsen, B. M. (Eds.) Tidens former. Aarhus Universitetsforlag.
- Andersson, L. G. (1995). Barbara Creed: Härifrån och till moderniteten: feminism och postmodernism. Modern filmteori 2, 165-184. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1995). Liemannen och filmens magi. In Edlund, E. (Ed.) Den magiska lyktan: Magi - teknik. Filmen 100 år (pp. 18-20). Länsmuseet Gotlands Fornsal.
- Andersson, L. G. (1995). Tom Gunning: Attraktionernas film. Tidig film, dess åskådare och avantgardet. Modern filmteori 1, 171-179. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. & Sjöholm, C. (1995). Resan in i det nya : om film, biografkultur och modernitet. In Holmberg, C.-G. & Svensson, J. (Eds.) Medietexter och medietolkningar. Bokförlaget Nya Doxa.
- Jameson, F. (1995). Fredric Jameson: Att läsa utan att tolka: postmodernismen och video-texten. Modern filmteori 2, 138-164. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1992). Alberto Moravias De likgiltiga. In Ljung, P. E. (Ed.) Moderna klassiker. 16 föreläsningar om texter från vår tid (pp. 117-128), 1.
- Andersson, L. G. (1992). Diktarnas furste, diktarnas narr? Bilden av Lars Forssell och hans författarskap. In Enander, C. (Ed.) En bok till Lars Forssell. Wiken.
- Andersson, L. G. (1987). Filmen om drömmen och drömmen om filmen. Saltets ljus: Halmstadgruppens första decennium, 58-60. Skånska Konstmuseum/Pictura.
Prefaces (15)
- Andersson, L. G. (2020). Efterord. In Dányi, D. (Eds.) Budapest de åren (pp. 21-21). Edition Tegnér.
- Andersson, L. G. (2018). ”Havsnymfens återkomst”. In Nilsson, B. S. (Ed.) Undinas horn : 50 år senare (pp. 51-55). Edition Tegnér.
- Andersson, L. G. (2018). Genomskinligheten. In Söderberg, L. (Eds.) Ett glas vatten (pp. 11-16). Edition Tegnér.
- Andersson, L. G. (2013). Efterord till Per Svensons "Tidblad-variationerna". Tidblad-variationerna, 47-49. Edition Tegnér.
- Andersson, L. G. (2011). Minnets kartograf. (Förord till Dániel Dányi: Nyare caféliv i Budapest). In Andersson, L. G. (Ed.) Nyare caféliv i Budapest (pp. 7-10). Art Factory.
- Andersson, L. G. (2011). Reptricket. Förord till Lars Gustafsson: Mot noll. Mot noll, 5-8. Art Factory.
- Andersson, L. G. (2010). "Jag vet inte" (Förord till Wislawa Szymborska: Litterär post eller hur man blir (eller inte blir) författare. Litterär post eller hur man blir (eller inte blir) författare, 7-8. Art Factory.
- Andersson, L. G. (2008). Förord: Två ungerska poeter. Två ungerska poeter: Mónika Mesterházi & Anna Szabó T., 9-13. Art Factory.
- Andersson, L. G. & Mortensen, A. (2007). Förord. En uppslagen telefonkatalog i Brasiliens urskogar. En bok om Lasse Söderberg. Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. (2005). Inledning: David Aquilon, Magisk cirkel. In Andersson, L. G., Hedling, E. & Tapper, M. (Eds.) David Aquilon: Magisk cirkel (pp. 1-8). Film International.
- Andersson, L. G. (2004). Efterskrift: John Cowper Powys - Ensamhetens filosofi. John Cowper Powys: Ensamhetens filosofi, 110-112. Ariel.
- Andersson, L. G. (1999). Inledning: Arthur Asa Berger - Kulturstudier. Nyckelbegrepp för nybörjare. Arthur Asa Berger - Kulturstudier. Nyckelbegrepp för nybörjare, 7-9. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1995). Inledning: Giovanni Boccaccio - Decamerone. Giovanni Boccaccio - Decamerone, 13-21. Studentlitteratur AB.
- Hedling, E. & Andersson, L. G. (1995). Filmteoretiska galaxer 2: introduktion till texterna. In Hedling, E. & Andersson, L. G. (Eds.) Modern filmteori 2 (pp. 7-15). Lund: Stdentlitteratur.
- Hedling, E. & Andersson, L. G. (1995). Filmteoretiska galaxer: introduktion till texterna. In Hedling, E. & Andersson, L. G. (Eds.) Modern filmteori 1 (pp. 7-18). Studentlitteratur AB.
Encyclopaedia entries (22)
- Andersson, L. G. (2020). Alf Sjöberg 1903-1980. nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2020). Colin Nutley b. 1944. nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2020). Erland Josephson 1923-2012. nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2020). Jarl Kulle 1927-1997. nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2020). Kjell Grede 1936 - 2017. nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2020). Stefan Jarl (b. 1941). nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Sundholm, J. & Andersson, L. G. (2019). Filmverkstan. Filmarkivet.se. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2017). Benkt-Erik Hedin. En lundensisk litteraturhistoria : Lunds universitet som litterärt kraftfält, 339-340. Makadam förlag.
- Andersson, L. G. (2017). Domec, Lilian. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2017). Lars-Håkan Svensson. En lundensisk litteraturhistoria : Lunds universitet som litterärt kraftfält, 363-364. Makadam förlag.
- Andersson, L. G. (2017). Per Svenson. En lundensisk litteraturhistoria. : Lunds universitet som litterärt kraftfält, 352-352. Makadam förlag.
- Andersson, L. G. (2014). Carl Gyllenberg. Svensk filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2014). Eivor Burbeck. Svensk filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2014). Eric M. Nilsson. Svensk filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2014). Gösta Hellström. Svensk filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2014). Rune Hagberg. Svensk filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2012). Åke Karlung. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2012). Carl Slättne. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2012). Claes Söderquist. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2012). Jan Håfström. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2012). Rut Hillarp. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2012). Viking Eggeling. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
Conference contributions (18)
- Andersson, L. G., Mikaelsson, C. & Forsberg, J. (2020). Brevväxling som pedagogisk metod. In Markussen, H. & Mårtensson, K. (Eds.) Levande lärmiljöer : proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2018 (pp. 79-83). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. (2016). Peter Weiss and The Independent Film Group.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2015). Researching Minor Immigrant Cinema : Latin American Filmmaking in Swedish Exile.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2014). Latin American Minor Cinema in 1970s and 1980s Sweden.
- Andersson, L. G. (2013). Gösta Hellström and the momentary film avant-garde in Sweden.
- Andersson, L. G. (2013). The Independent Film Group in Stockholm and the Swedish avant - garde film culture of the 1950s.
- Andersson, L. G. (2012). "Love and Journalism": Unsynchronized Modernities.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2011). "De mindre filmkulturernas arkivpolitik: Exemplet Filmverkstan".
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2011). Excavating Swedish Minor Cinema of the 1970s: The Stockholm based Film Workshop.
- Andersson, L. G., Sundholm, J. & Söderbergh Widding, A. (2011). Experimentfilmens arkivproblem.
- Andersson, L. G. (2010). Författarens funktioner. Gestaltningen av det litterära arbetet i Motståndets estetik av Peter Weiss.
- Andersson, L. G. (2010). In Real Earnest: Re-action and Cinephilia in Film and Video Works by Kerstin Cmelka.
- Andersson, L. G. (2009). Reinhold Holtermann and the accidental archive: Caméra-stylo avant la lettre.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2009). Rather Free than Filmmaker: Film Workshops in Sweden 1968 - 2001.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2007). Whose Public Sphere? The Discourse on Amateur and Experimental Film in 1940s and 1950s Sweden.
- Andersson, L. G. (2006). Movements and Mirrors: Peter Weiss and the Emergence of Swedish Experimental Cinema.
- Andersson, L. G. (2006). Swedish Experimental Cinema and the Prospects of Intermedial Historiography: The Case of Claes Söderquist.
- Andersson, L. G. (2004). Portraits of the Artist as an Old Man: Ingmar Bergman and the Politics of Art.
Reviews (15)
- Andersson, L. G. (2020). Melankoliska fragment. FLM : en kulturtidskrift om film, 13, 70-71. FLM Media AB.
- Andersson, L. G. (2017). Annika Eriksson : The Social. FLM : en kulturtidskrift om film, 10, 72-73. FLM Media AB.
- Andersson, L. G. (2017). Dussinet fullt. Lyrikvännen, 64-70. Ellerströms förlag, Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. (2017). I sanningens skugga med Lena Mattsson. FLM : en kulturtidskrift om film, Weekend, w. 19. FLM Media AB.
- Andersson, L. G. (2014). Recension av Norsk filmhistorie och Den andre norske filmhistorien. Nordicom Information, 36, 78-80. Nordicom.
- Andersson, L. G. (2013). "Vinden blåser vart den vill". FLM : en kulturtidskrift om film, 68-69. FLM Media AB.
- Andersson, L. G. (2011). I, COLEOPTILE (Book Review). Reconstruction: Studies in Contemporary Culture, 11.
- Andersson, L. G. (2009). Moving Forward, Looking Back. Film International, 7, 86-87. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2009). Peter Weiss: The Aesthetics of Resistance, Volume 1: A Novel. Translated by Joakim Neugroschel. Foreword by Fredric Jameson. Reconstruction: Studies in Contemporary Culture, 9.
- Andersson, L. G. (2008). British Artists' Films: Ian Breakwell (DVD-review). Film International, 6, 73-74. Film International, Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2008). DVD-Review: Phantom Museums: The Short Films of the Quay Brothers. Film International, 6, 72-74. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2008). Graeme Harper & Rob Stone (eds.), The Unsilvered Screen: Surrealism on Film. Film International, 6, 83-84. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2008). INDEX 020 & INDEX 023 (DVD-review). Film International, 6, 60-62. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2007). Women and Experimental Filmmaking. Film International, 5, 62-63. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2003). Michael O'Pray, Avant-Garde Film ; Nina Danino & Michael Maziére (eds.), The Undercut Reader. Film International, 54-54. Film International, Intellect Ltd..
Articles in specialist publications and popular press (25)
- Andersson, L. G. (2020). Den okunnige läromästaren och filmens tredje behov : Jan Bark och den subversiva kulturpedagogiken. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik, 80-92. Walden.
- Andersson, L. G. (2020). Dikter av Kathleen Jamie. Horisont, 43-48. Svenska Österbottens litteraturförening.
- Andersson, L. G. (2020). Samvetsrösten : dikter av Carolyn Forché. Tidskriften 10TAL, 57-63. 10tal.
- Andersson, L. G. (2019). Mary Ruefle : Dikter. Populär poesi, 36-41. Populär poesi.
- Andersson, L. G. (2019). Tre dikter av Rachael Boast. Lyrikvännen, 66, 83-83. Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. (2018). En karta med kulhål : A map with bullet holes. Lyrikvännen, 65, 15-24. Ellerströms förlag, Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. (2018). Fem dikter av Fanny Howe. Presens, 16-21.
- Andersson, L. G. (2015). I betraktarens öga : om Lena Mattssons videokonst. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik. Walden.
- Andersson, L. G. (2013). Carl Slättne: Filmessäist och optisk agitator. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik. Walden.
- Andersson, L. G. (2012). Eivor Burbeck i fantasins museum. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik. Walden.
- Andersson, L. G. (2012). I valfiskens buk: Claes Söderquist och experimentfilmen. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik. Walden.
- Andersson, L. G. (2011). Om konstnärlig forskning. S.O.S. - Skola och samhälle.
- Andersson, L. G. (2004). Rilke på Borgeby. Rig, 55-254. Föreningen för svensk kulturhistoria i samarbete med Nordiska museet och Folklivsarkivet i Lund, Föreningen för svensk kulturhistoria.
- Andersson, L. G. (2004). The King-Sense: John Cowper Powys, All Or Nothing, and the Primacy of the Oral. La Lettre Powysienne, 32-39.
- Andersson, L. G. (2003). Ensamhetens filosofi - en introduktion. Ariel. Ariel, Ariel.
- Andersson, L. G. (2003). John Cowper Powys. Parnass : de litterära sällskapens tidskrift om skönlitterära klassiker. Allt om böcker/Parnass, Allt om böcker/Parnass.
- Andersson, L. G. (2002). Dorothy Porter: Första draget, Natten före Knossos, Dikterna bakom Franks rygg. Pequod, 30, 94-97. Kulturföreningen Pequod, Kulturföreningen Pequod.
- Andersson, L. G. (1999). "Den stora ålderns klass" – om Eric Hermelin och Emanuel Swedenborg. Res Publica, 37-39. Brutus Östlings Bokförlag Symposion.
- Andersson, L. G. (1999). Våld på vers för deckarläsare. Jury, 28-31.
- Andersson, L. G. & Svenson, P. (1998). Något som gör isarna allt blankare. Vårtecknens semiotik i Lars Gustafssons poesi. Horisont, 4-10. Svenska Österbottens litteraturförening.
- Andersson, L. G. (1995). Nihal: Noter om de dödas städer. Pequod, 41-46. Kulturföreningen Pequod.
- Andersson, L. G. (1995). Staden som dröm och mardröm under den svenska filmens första sekel. Filmrutan, 2-6. Sveriges förenade filmstudios.
- Andersson, L. G. (1994). "... som sprider en hop gnistor af wacker eld...". Parnass, 18-20. Allt om böcker/Parnass.
- Andersson, L. G. (1994). Sista skriket. Ingmar Bergman, Georg af Klercker och filmens villkor. Filmrutan, 2-5. Sveriges förenade filmstudios.
- Andersson, L. G. (1993). "at jag syntes skrifwa en fijn styl": Swedenborg och skrivakten. Världarnas möte, 17-22. Nya Kyrkan, Nya Kyrkan.
Newspaper articles (8)
- Andersson, L. G. (2014). "Samlaren". Recension av Magnus Bergh: Peter Weiss stora dröm. Kvällsposten.
- Andersson, L. G. (2014). Han ställde poesins ja mot vardagens tvivel. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Andersson, L. G. (2014). I Weissögat. Kvällsposten.
- Andersson, L. G. (2006). I filmen fann han sina sanningar. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Andersson, L. G. (2001). Troell fångar kraftmätningen mellan liv och död. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Andersson, L. G. (2000). Gåtor kring kärlek och brott. Dagens Nyheter. Dagens Nyheter.
- Andersson, L. G. (1995). Zanzotto i sitt litterära laboratorium. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Andersson, L. G. (1994). Den absurdistiska teaterns pionjär. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
Supervision at Lund University (5)
- Elsässer, S. (2012). Att skapa en konsument : Råd & Rön och den statliga konsumentupplysningen. Makadam förlag. Dissertation.
- Ljungberg, E. (2012). Global Lifestyles : Constructions of Places and Identities in Travel Journalism. Makadam förlag. Dissertation.
- Smiding, B. (2006). Den stora mekanismen i Holm/Møllers Vasasagan. Lund University. Dissertation.
- Larsson, M. (2006). Skenet som bedrog: Mai Zetterling och det svenska sextiotalet. Sekel Bokförlag. Dissertation.
- Arnman, A. (2005). Hellraiser : om Clive Barkers film. Ellerströms förlag. Dissertation.
Administrative
- Manager of Research and Research Education at Film Studies
- Member, Board of Section 2, Centre for Languages and Literature
Teaching
Other tasks and qualifications
Deputy Editor-in-Chief of Journal of Aesthetics and Culture.
Member of The Swedish Writer's Union.
Member of Swedish PEN.
Chairman of the board for Filmform Foundation.
Member of Writers for Democratic Action.
_________________________________________________________________
Supervision of PhD dissertations:
Ann-Kristin Wallengren: En afton på Röda Kvarn. Svensk stumfilm som musikdrama (1998)
Olof Hedling: Robin Wood - brittisk filmkritiker (2001)
Anders Marklund: Upplevelser av svensk film. En kartläggning av genrer inom svensk film under åren 1985 - 2000 (2004)
Anna Arnman: Hellraiser. Om Clive Barkers film (2005)
Mariah Larsson: Skenet som bedrog. Mai Zetterling och det svenska sextiotalet (2006)
Birgitta Smiding: Den stora mekanismen i Holm/Møllers Vasasagan (2006)
Emilia Ljungberg: Global Lifestyles: Constructions of Places and Identities in Travel Journalism (2012)
Sophie Elsässer: Att skapa en konsument. Råd & Rön och den statliga konsumentupplysningen (2012)
Assistant supervision of a PhD dissertation in Film Studies:
Emil Stjernholm: Gösta Werner och filmen som konst och propaganda (2018)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Supervision of two Licentiate theses in Swedish (School of Teacher Education, Malmö University College):
Lisa Källström: Berättelser om en röd stuga. Föreställningar om en idyll ur ett svenskdidaktiskt perspektiv (2010)
Maria Söderling: Att sätta erfarenheter i rörelse. En undersökning av hur elever i år 7 läser film och hur svenskundervisningen kan förvalta deras filmläsning (2011)
Assistant supervision of a PhD dissertation in Film Studies at Gothenburg University:
Niklas Persson Webjörn: Bo Widerbergs tv-teater (2011)
Assistant supervision of a Licentiate thesis in Practical Theology at Lund University:
Ditte Friedman: Unforgiven. Perpectives on a Western (2008)

Professor, Manager of Research and Research Education
- Film Studies
- Centre for Languages and Literature
Teaching Staff
- Creative Writing Program
- Centre for Languages and Literature
Contact information
E-mail lars_gustaf.anderssonlitt.luse
Phone +46 46 222 84 75
Room SOL:H131b
Visiting address
Helgonabacken 12, Lund
Postal address
Box 201, 221 00 Lund
Internal post code 20