May
Nordiska forskarseminariet. Slutseminarium för Johanna Karlsson: Uppmaningens realisering i en idrottspedagogisk kontext
I min avhandling undersöker jag den svenska uppmaningen i en autentiskt talspråklig idrottspedagogisk kontext. Mitt material kommer från lektioner i Idrott och hälsa i en klass i årskurs 8 bestående av 25 elever, 19 elever med svenska som förstaspråk och 6 elever som räknas som nyanlända. Jag undersöker dels vad som kännetecknar uppmaningarna som förekommer i denna kontext, dels huruvida uppmaningarnas utformning anpassas efter mottagarnas antagna språknivå i svenska. Med hjälp av interaktionell lingvistik, systemisk-funktionell lingvistik, pragmatik samt den grammatisk-teoretiska grund som Svenska Akademiens grammatik vilar på undersöks uppmaningarna i tre steg: först studeras den idrottspedagogiska kontexten och de ramar som sätter gränserna för användningen av uppmaningar. I nästa steg undersöks uppmaningarna utifrån sin relation till den innehållsliga och språkliga omgivningen. I sista steget görs en näranalys av uppmaningarna där de olika uttryckstyperna, deras direkthetsgrad, tilltal och modalitetsförändrande element undersöks.
Resultaten av analysen pekar bland annat på att nyanlända elever får dels betydligt fler uppmaningar totalt per person än övriga elever, dels en högre andel indirekta uppmaningar riktade till sig totalt jämfört med övriga elever. Det är dock endast de indirekta uttryckstyper som går att expandera med ytterligare innehåll som är mer frekventa; de allra svåraste indirekta strukturerna (exempelvis hintar) riktas sällan till nyanlända elever. Generellt verkar ämnesinnehållet på lektioner i Idrott och hälsa få företräde framför anpassning till mottagarnas antagna språknivå i svenska.
Opponent är Philippe Collberg, Högskolan i Halmstad
Vill du ta del av avhandlingsmanuset, skicka ett mejl till johanna.karlsson@nordlund.lu.se