Manager of RRU
Manager of RRU, Film Studies

Professor, Manager of Research and Research Education
- Film Studies
- Centre for Languages and Literature
Teaching Staff
- Creative Writing Program
- Centre for Languages and Literature
Contact information
E-mail lars_gustaf.anderssonlitt.luse
Phone +46 46 222 84 75
Room SOL:H131b
Visiting address
Helgonabacken 12, Lund
Postal address
Box 201, 221 00 Lund
Internal post code 20
Defended my doctoral dissertation in 1992. Since 2002 I have been working as Senior Lecturer and Reader in Film Studies. I was promoted to Professor in 2012. Teaching and supervision within Film Studies as well as within Creative Writing.
Research
My profile in Lund University research portal
- The Cultural Policy of Minor Cinemas: The Swedish Film Workshop 1973 - 2001 (research leader)
- The Cultural Practice of Immigrant Film
- The registers of melancholy and desperation. The late confessional poetry of Robert Lowell. (research leader)
- Between the lines. Poetry as knowledge. (research leader)
- Swedish Experimental Film (research leader)
- The Reluctant Dreamer. Peter Weiss and the Cinema (research leader)
Books (15)
- Söderberg, L. (2022). The Forbidden Door : The Selected Poetry of Lasse Söderberg, translated by Lars Gustaf Andersson and Carolyn Forché. Arrowsmith.
- Kaminsky, I. (2021). De dövas republik. Rámus.
- Andersson, L. G., Nilsson, J. P. & Wiberg, C. (2020). Lena Mattsson : The Window Opens to the World. Kerber Verlag.
- Forché, C. (2020). Mot slutet : Valda och nya dikter. Rámus.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2019). The Cultural Practice of Immigrant Filmmaking : Minor Immigrant Cinemas in Sweden 1950-1990. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2014). Hellre fri än filmare : Filmverkstan och den fria filmen. Nordic Academic Press.
- Andersson, L. G., Hedling, O., Sundholm, J., Iversen, G., Thorsen, I. & Møller, B. T. (2012). Historical Dictionary of Scandinavian Cinema. Historical Dictionaries of Literature and the Arts. Scarecrow Press.
- Andersson, L. G., Sundholm, J. & Söderbergh Widding, A. (2010). A History of Swedish Experimental Film Culture : From Early Animation to Video Art. Mediehistoriskt arkiv, 17. Kungliga biblioteket.
- Andersson, L. G. & Svenson, P. (2007). Ritten över Bodensjön. Studier i Lars Gustafssons poesi. Art Factory.
- Aidt, N. M. (2002). En morgon är det plötsligt sommar. Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. & Svenson, P. (2002). Rifbjergs naturaliekabinet eller Herlighedsværdien. En studie i tolv noveller. Gyldendal Akademisk.
- Andersson, L. G. & Hedling, E. (1999). Filmanalys : en introduktion. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G., Thavenius, J. & Persson, M. (1999). Skolan och de kulturella förändringarna. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1994). Någonstans i Tyskland : om Per Svensons senare dramatik. Art Factory.
- Andersson, L. G. (1992). Änglarnas barn. En studie i Pier Paolo Pasolinis filmer. Bokbox förlag. Dissertation.
Editorships (11)
- Andersson, L. G. & Mortensen, A. (2007). (Eds.) En uppslagen telefonkatalog i Brasiliens urskogar. En bok om Lasse Söderberg. Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. & Mansén, E. (2003). (Eds.) Vidgade sinnen : en antologi. Vidgade sinnen : en antologi. Bokförlaget Nya Doxa.
- Andersson, L. G. & Hedling, E. (1999). (Eds.) Mannen med filmkameran : Studier i modern film och filmisk modernism. Absalon : skrifter / utgivna vid Litteraturvetenskapliga institutionen i Lund, 16. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G., Lewan, B., Malmgren, G. & Sjöberg, B. (1999). (Eds.) Skeptiska betraktelser. Absalon : skrifter / utgivna vid Litteraturvetenskapliga institutionen i Lund, 17. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. (1998). (Ed.) Aura. Filmvetenskaplig tidskrift. Aura: filmvetenskaplig tidskrift, IV.
- Andersson, L. G. & Stenström, J. (1997). (Eds.) Utsikter : föreläsningar från Helgonabacken. Absalon : skrifter / utgivna vid Litteraturvetenskapliga institutionen i Lund, 12. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. & Thavenius, J. (1997). (Eds.) Teori och pedagogik i litteratur- och mediestudier. Absalon, 10. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G., Thavenius, J. & Sjöberg, B. (1997). (Eds.) Italienska förbindelser. Absalon, 11. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. & Hedling, E. (1995). (Eds.) Modern filmteori 1. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. & Hedling, E. (1995). (Eds.) Modern filmteori 2. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. & Stenström, J. (1995). (Eds.) Möten och metamorfoser : Dikt i samspel med musik, bild och film. Absalon : skrifter / utgivna vid Litteraturvetenskapliga institutionen i Lund, 9. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
Articles (19)
- Söderberg, L. (2019). Portfolio. Poetry International, 25/26. San Diego State University.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2017). The cultural practice of minor cinema archiving : The case of immigrant filmmakers in Sweden. Journal of Scandinavian Cinema, 7, 79-92. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2016). Accented cinema and beyond : Latin American minor cinemas in Sweden, 1970 - 1990. Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 13, 227-246. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2015). "Det underbara mötet" - en film av Mihail Livada och Rut Hillarp. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik. Walden.
- Andersson, L. G. (2015). "Utopin blir bara bättre ju längre vi väntar på den" - Alexander Kluge och Nachrichten aus der ideologischen Antike. Statsvetenskaplig tidskrift, 117, 363-374. Fahlbeckska stiftelsen.
- Andersson, L. G. (2015). Film och antifilm : anteckningar om Carl Slättne. Oei, 137-139. Tidskriften OEI.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2015). Spaces of becoming : the Stockholm Film Workshop as a transnational site of film production. Transnational Cinemas, 6, 156-167. Routledge.
- Andersson, L. G., Sundholm, J. & Vesterlund, P. (2013). "Introduction": Theme section on film and cultural policy. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 16, 5-9. Högskolan i Borås.
- Andersson, L. G. (2012). "Neurodermitis": Kerstin Cmelka och filmen som pharmakon. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik. Walden.
- Andersson, L. G. (2012). In the light of the province: Carl Slättne and his films. Journal of Scandinavian Cinema, 2, 121-134. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2012). Editorial: Film Workshops in Europe. Studies in European Cinema, 8, 167-170. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2012). The cultural policies of minor cinema practices: The Swedish film workshop during its first years 1973–76. Studies in European Cinema, 8, 183-194. Intellect Ltd..
- Schwartz, L. (2011). Lloyd Schwartz: Han berättar för sin mor vad han arbetar med. Tidskrift för Classiska studier / Absalon, 1, 45-46. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2010). Film Workshops as Polyvocal Public Spheres: Minor Cinemas in Sweden. Canadian Journal of Film Studies - Revue Canadienne d'Études Cinématographiques, 19, 66-81. the Film Studies Association of Canada / Association canadienne d’études cinématographiques.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2008). Amateur and avant-garde: minor cinemas and public sphere in 1950s Sweden. Studies in European Cinema, 5, 207-218. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2002). Mediedidaktikens villkor. Filmhäftet, 30, 36-39. Filmhäftet.
- Andersson, L. G. (1995). Den svenska konstfilmsinstitutionen. Filmhäftet, 4-14. Filmhäftet.
- Andersson, L. G. (1994). Livets trilogi. Pier Paolo Pasolini och publikens befrielse. Filmhäftet, 35-39. Filmhäftet.
- Andersson, L. G. (1992). Lars Björck och Skandinavisk Filmcentral. Filmrutan, 15-24. Sveriges förenade filmstudios.
Book chapters (56)
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2022). Immigrant Film Co-Operatives in Sweden - The Most Typical Avant-Garde. In Hjartarson, B., Ørum, T., Skovbjerg Paldam, C. & Schultz, L. L. (Eds.) Avant-Garde Critical Studies, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries Since 1975 (pp. 703-714), 41. Brill.
- Kaminsky, I. (2022). Dansa i Odessa. In Brygger, K. & Krook, H. (Eds.) Dikter : En antologi för Ukraina. Bokförlaget Korpen.
- Andersson, L. G. (2021). Litteratur och film. In Franzén, C. & Möller, H. (Eds.) Natur & Kulturs Litteraturhistoria (pp. 658-668). Natur och kultur.
- Andersson, L. G. (2021). The Ghost in the Machine : Saraband. In Hedling, E. (Ed.) Ingmar Bergman : An Enduring Legacy (pp. 261-269). Lund University Press.
- Andersson, L. G. (2020). Elefanten på Helgonabacken : Litterär gestaltning som pedagogik, konst och vetenskap. In Rahm, H., Dunér, D., Hidal, S. & Jonsson, B. (Eds.) Publications of the New Society of Letters at Lund, I Pallas Athenas huvud : Hundra år av humaniora (pp. 147-154), 98. Makadam förlag.
- Andersson, L. G. (2020). Little Dog for Roger : en film av Malcolm Le Grice. In Björklund, E., Gustafsson, T. & Zander, U. (Eds.) Historiska fiktioner : En antologi om film, tv och historia (pp. 70-77). Carlsson Bokförlag.
- Andersson, L. G. (2020). Vision i rörelse : Filmform 1950 - 2020: Från lokal filmklubb till nationellt arkiv och distributör. In Larsson, A.-K. & Bertman, A. (Eds.) Fimform 1950 - 2020 (pp. 6-11). Filmform.
- Andersson, L. G. (2019). Gösta Hellström and Interwar Avant-Garde Film Culture in Sweden. In Hjartarson, B., Kollnitz, A., Stounbjerg, P. & Ørum, T. (Eds.) Avant-Garde Critical Studies, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries 1925-1950 (pp. 664-670), 36. Brill Rodopi.
- Andersson, L. G. (2019). Ingå i världen som elden i veden : Lars Gustaf Andersson om Dälden, där de blommar. In William-Olsson, M. (Ed.) Poesiåret: Litteraturkritisk kalender, Poesiåret 2018 (pp. 101-107). Örnen och kråkan.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2018). Spaces of becoming: the Stockholm Film Workshop as a transnational site of film production. In Mendes, A. C. & Sundholm, J. (Eds.) Transnational Cinema at the Borders : Borderscapes and the Cinematic Imaginary (pp. 40-51). Routledge.
- Andersson, L. G. (2014). Befintligt ljus. Carl Henrik Svenstedts filmer 2007 – 12. In Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (Eds.) Den nya svenska filmen: Kultur, kriminalitet, kakofoni (pp. 149-171). Bokförlaget Atlantis.
- Andersson, L. G. (2014). Humor, lek och tävlingar : tv som underhållning. In Appelgren, B. (Ed.) Programmen som förändrade tv - lärarhandledning (pp. 12-12). Utbildningsradion.
- Andersson, L. G. (2014). Interwar Film Culture in Sweden : Avant-Garde Transactions in the Emergent Welfare State. In Hagener, M. (Ed.) The Emergence of Film Culture : Knowledge Production, Institution Building and the Fate of the Avant-Garde in Europe, 1919 - 1945 (pp. 227-248). Berghahn Books.
- Andersson, L. G. (2014). Televisionen, medierna och publiken : Konvergenskulturens genombrott. In Appelgren, B. (Ed.) Programmen som förändrade tv - lärarhandledning (pp. 13-13). Utbildningsradion.
- Andersson, L. G. (2014). Världen i vardagsrummet: Nyheterna i tv. In Appelgren, B. (Ed.) Programmen som förändrade tv - lärarhandledning (pp. 11-11). Utbildningsradion.
- Andersson, L. G. (2013). Neurodermitis: Kerstin Cmelka und Filmkunst als pharmakon/ Neurodermitis: Kerstin Cmelka and film art as pharmakon. In Droschl, S., Busch, I. & Stolte, F. (Eds.) Kerstin Cmelka (pp. 19-30). Verlag für moderne Kunst Nürnberg.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2013). Reluctant Swedish modernism: Transnational trajectories and domestic applications. In McParland, R. P. (Ed.) Film and Literary Modernism (pp. 61-72). Cambridge Scholars Publishing.
- Andersson, L. G., Söderbergh Widding, A. & Sundholm, J. (2012). Experimentfilmens behov & filmarkivets möjligheter. In Jönsson, M. & Snickars, P. (Eds.) "Skosmörja eller arkivdokument?" Om filmarkivet.se och den digitala filmhistorien (pp. 67-80). Kungliga biblioteket.
- Andersson, L. G. (2011). Författarens funktioner. Gestaltningen av det litterära arbetet i Motståndets estetik av Peter Weiss. In Jonsson, B., Sjöberg, B., Nilsson, M. & Vulovic, J. (Eds.) Från Nexø till Alakoski. Aspekter på nordisk arbetarlitteratur (pp. 155-161). Absalon.
- Andersson, L. G. (2010). Kinetic silence: Magdolna Szabós celesta mekanik/Kinetic silence: The Celestial Mechanics of Magdolna Szabó. In Sweger, S. (Ed.) Kinetic Silence. Ystads konstmuseum.
- Andersson, L. G. (2010). Mannen på gatan : Håkan Alexanderssons sista film. In Rydén, P. & Sjöberg, B. (Eds.) Ferlin och alla de andra. Festskrift till Jenny Westerström (pp. 29-33). Absalon.
- Andersson, L. G. (2010). Peter Weiss: Underground and Resistance. In Larsson, M. & Marklund, A. (Eds.) Swedish Film: An Introduction and Reader (pp. 229-238). Nordic Academic Press.
- Andersson, L. G. (2008). Förtätningskonsten. In Sjöberg, B. (Eds.) Våra favoriter bland Viktor Rydbergs dikter (pp. 81-84). Absalon.
- Andersson, L. G. (2008). Peter Weiss och minnesmaskinen: Motståndets estetik. In Hedén, B., Hedling, E., Holmberg, C.-G., Mortensen, A. & Nilsson, H. (Eds.) Theorier om verklig diktning. En festskrift till Per Erik Ljung (pp. 263-277). Absalon.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2008). Amatör och avantgarde : de mindre filmkulturerna i efterkrigstidens Sverige. In Hedling, E. & Jönsson, M. (Eds.) Välfärdsbilder: svensk film utanför biografen (pp. 229-245). Statens ljud- och bildarkiv.
- Andersson, L. G. (2007). Folkbildning och avantgarde - tidskriften Filmfront 1953 - 1956. In Nilsson, M., Sjöberg, B. & Rydén, P. (Eds.) Då och där, här och nu. Festskrift till Ingemar Oscarsson (Absalon - Skrifter utgivna vid Språk- och litteraturcentrum/Litteraturvetenskap) (pp. 245-257). Absalon.
- Andersson, L. G. (2007). Inger Christensens "hviskningerne findes". In Jonsson, B. & Sjöberg, B. (Eds.) Att granska och diskutera. Lyrikanalyser. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (2007). Sven Nykvist: Mästerfotograf att minnas. NE Årsband 2006. National Encyklopedin.
- Aidt, N. M. (2006). Litet drama i tio avsnitt. Swinging with Neighbours 2001 - 2006, 58-81. Carl Dieker & Aase Berg (red.).
- Andersson, L. G. (2006). Dr. Bergman's Cabinet. In Johansson, P. & Westling, B. (Eds.) Bergman Horror Show (pp. 6-15). P & B.
- Andersson, L. G. (2006). Porträtt av konstnären som en gammal man : Ingmar Bergmans Saraband. In Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (Eds.) Solskenslandet - Svensk film på 2000-talet. Bokförlaget Atlantis.
- Andersson, L. G., Sundholm, J. & Söderbergh Widding, A. (2006). I skuggan av spelfilmen: svensk experimentell film. In Söderbergh Widding, A. (Eds.) Konst som rörlig bild - från Diagonalsymfonin till Whiteout. Sveriges Allmänna Konstförening/Bokförlaget Langenskiöld.
- Andersson, L. G. (2004). Det ensamma jaget och naturens väntansstämning. In Ljung, P. E. (Ed.) Drömmens vin, ordets blod : tolv föredrag om Vilhelm Ekelunds lyrik (Absalon). Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. (2004). Ensam på däcket: Ingrid Arvidssons poesi och drömmen om Amerika. In Jonsson, B., Nykvist, K. & Sjöberg, B. (Eds.) Från Eden till Damavdelningen : studier om kvinnan i litteraturen : en vänbok till Christina Sjöblad (Absalon). Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. (2003). Rifbjerg!. In Carlsson, K., Liljenberg, B. & Sørensen, S. (Eds.) Finns en plats på jorden. Danskt-svenskt Författarsällskap.
- Andersson, L. G. (2002). Kulturen i skolan & skolan i kulturen eller Heisenbergs obestämdhetsrelation än en gång. In Aulin-Gråhamn, L. (Eds.) Kultur, estetik och skola: Några forskningsperspektiv. Malmö högskola, Lärarutbildningen.
- Andersson, L. G. (2002). Perspektiv på mediepedagogik i skoldebatten. In Aulin-Gråhamn, L., Lindholm, T. & Viklund, K. (Eds.) Pyttesmå förändringar - radikala scenbyten. Malmö högskola, Lärarutbildningen.
- Andersson, L. G. (2001). Kärlek i det tjugonde århundradet : Thomas Graals bästa film. In Florin, B. (Ed.) Moderna motiv - Mauritz Stiller i retrospektiv. Cinemateket/Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (1999). De kulturella förändringarna. In Andersson, L. G., Persson, M. & Thavenius, J. (Eds.) Skolan och de kulturella förändringarna. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1999). Den omöjliga kärleken : Pasolini och Livets trilogi. In Andersson, L. G. & Hedling, E. (Eds.) Mannen med filmkameran. Studier i modern film och filmisk modernism. Absalon.
- Andersson, L. G. (1999). Förälskelsemomentet. In Ljung, P. E. & Nilsson, H. (Eds.) Den största lyckan. En bok till Vilhelm Ekelund (pp. 33-37). Vilhelm Ekelundsamfundet/Ellerströms.
- Andersson, L. G. (1999). Kulturell identitet. In Andersson, L. G., Persson, M. & Thavenius, J. (Eds.) Skolan och de kulturella förändringarna. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1999). Mediekritik och mediepedagogik. In Andersson, L. G., Persson, M. & Thavenius, J. (Eds.) Skolan och de kulturella förändringarna. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1998). Nattens ljus : drömmar om staden. In Hedling, E. (Ed.) Blågult flimmer. Svenska filmanalyser. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1997). Jakten på Rosebud : Erfarenheter från arbetet med kursen 'Kultur och medier'. In Andersson, L. G. & Thavenius, J. (Eds.) Teori och pedagogik i litteratur- och mediestudier. Absalon.
- Andersson, L. G. (1997). Pedagogikens mysterier. In Thavenius, J., Sjöberg, B., Malmgren, G. & Andersson, L. G. (Eds.) Italienska förbindelser. Absalon.
- Andersson, L. G. (1997). Pier Paolo Pasolini och 'Gramscis aska'. In Andersson, L. G. & Stenström, J. (Eds.) Utsikter : föreläsningar från Helgonabacken. Absalon.
- Andersson, L. G. (1997). The Lawnmower Man : Teknologisk determinism och postmodern melankoli. In Madsen, C. & Thomsen, B. M. (Eds.) Tidens former. Aarhus Universitetsforlag.
- Andersson, L. G. (1995). Barbara Creed: Härifrån och till moderniteten: feminism och postmodernism. Modern filmteori 2, 165-184. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1995). Liemannen och filmens magi. In Edlund, E. (Ed.) Den magiska lyktan: Magi - teknik. Filmen 100 år (pp. 18-20). Länsmuseet Gotlands Fornsal.
- Andersson, L. G. (1995). Tom Gunning: Attraktionernas film. Tidig film, dess åskådare och avantgardet. Modern filmteori 1, 171-179. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. & Sjöholm, C. (1995). Resan in i det nya : om film, biografkultur och modernitet. In Holmberg, C.-G. & Svensson, J. (Eds.) Medietexter och medietolkningar. Bokförlaget Nya Doxa.
- Jameson, F. (1995). Fredric Jameson: Att läsa utan att tolka: postmodernismen och video-texten. Modern filmteori 2, 138-164. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1992). Alberto Moravias De likgiltiga. In Ljung, P. E. (Ed.) Moderna klassiker. 16 föreläsningar om texter från vår tid (pp. 117-128), 1.
- Andersson, L. G. (1992). Diktarnas furste, diktarnas narr? Bilden av Lars Forssell och hans författarskap. In Enander, C. (Ed.) En bok till Lars Forssell. Wiken.
- Andersson, L. G. (1987). Filmen om drömmen och drömmen om filmen. Saltets ljus: Halmstadgruppens första decennium, 58-60. Skånska Konstmuseum/Pictura.
Prefaces (17)
- Andersson, L. G. (2022). Efterord. In Mesterházi, M. (Eds.) Donaudikter (pp. 19-22). Edition Tegnér.
- Andersson, L. G. & Forché, C. (2022). Introduction. In Söderberg, L. (Eds.) The Forbidden Door : The selected poetry of Lasse Söderberg translated by Lars Gustaf Andersson and Carolyn Forché. Arrowsmith.
- Andersson, L. G. (2020). Efterord. In Dányi, D. (Eds.) Budapest de åren (pp. 21-21). Edition Tegnér.
- Andersson, L. G. (2018). ”Havsnymfens återkomst”. In Nilsson, B. S. (Ed.) Undinas horn : 50 år senare (pp. 51-55). Edition Tegnér.
- Andersson, L. G. (2018). Genomskinligheten. In Söderberg, L. (Eds.) Ett glas vatten (pp. 11-16). Edition Tegnér.
- Andersson, L. G. (2013). Efterord till Per Svensons "Tidblad-variationerna". Tidblad-variationerna, 47-49. Edition Tegnér.
- Andersson, L. G. (2011). Minnets kartograf. (Förord till Dániel Dányi: Nyare caféliv i Budapest). In Andersson, L. G. (Ed.) Nyare caféliv i Budapest (pp. 7-10). Art Factory.
- Andersson, L. G. (2011). Reptricket. Förord till Lars Gustafsson: Mot noll. Mot noll, 5-8. Art Factory.
- Andersson, L. G. (2010). "Jag vet inte" (Förord till Wislawa Szymborska: Litterär post eller hur man blir (eller inte blir) författare. Litterär post eller hur man blir (eller inte blir) författare, 7-8. Art Factory.
- Andersson, L. G. (2008). Förord: Två ungerska poeter. Två ungerska poeter: Mónika Mesterházi & Anna Szabó T., 9-13. Art Factory.
- Andersson, L. G. & Mortensen, A. (2007). Förord. En uppslagen telefonkatalog i Brasiliens urskogar. En bok om Lasse Söderberg. Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. (2005). Inledning: David Aquilon, Magisk cirkel. In Andersson, L. G., Hedling, E. & Tapper, M. (Eds.) David Aquilon: Magisk cirkel (pp. 1-8). Film International.
- Andersson, L. G. (2004). Efterskrift: John Cowper Powys - Ensamhetens filosofi. John Cowper Powys: Ensamhetens filosofi, 110-112. Ariel.
- Andersson, L. G. (1999). Inledning: Arthur Asa Berger - Kulturstudier. Nyckelbegrepp för nybörjare. Arthur Asa Berger - Kulturstudier. Nyckelbegrepp för nybörjare, 7-9. Studentlitteratur AB.
- Andersson, L. G. (1995). Inledning: Giovanni Boccaccio - Decamerone. Giovanni Boccaccio - Decamerone, 13-21. Studentlitteratur AB.
- Hedling, E. & Andersson, L. G. (1995). Filmteoretiska galaxer 2: introduktion till texterna. In Hedling, E. & Andersson, L. G. (Eds.) Modern filmteori 2 (pp. 7-15). Studentlitteratur AB.
- Hedling, E. & Andersson, L. G. (1995). Filmteoretiska galaxer: introduktion till texterna. In Hedling, E. & Andersson, L. G. (Eds.) Modern filmteori 1 (pp. 7-18). Studentlitteratur AB.
Encyclopaedia entries (28)
- Andersson, L. G. (2021). Arne Sucksdorff 1917 - 2001. In Witcombe, N. (Ed.) nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2021). Bo Widerberg 1930 - 1997. In Witcombe, N. (Ed.) Nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2021). Filmform. filmarkivet.se. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2021). Jan Troell. In Whitcombe, N. (Ed.) nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2021). Mai Zetterling 1925 - 1994. In Witcombe, N. (Ed.) Nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2021). Vilgot Sjöman 1924 - 2006. In Witcombe, N. (Ed.) Nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2020). Alf Sjöberg 1903-1980. nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2020). Colin Nutley b. 1944. nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2020). Erland Josephson 1923-2012. nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2020). Jarl Kulle 1927-1997. nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2020). Kjell Grede 1936 - 2017. nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Andersson, L. G. (2020). Stefan Jarl (b. 1941). nordics.info, nordics.info. Aarhus University.
- Sundholm, J. & Andersson, L. G. (2019). Filmverkstan. Filmarkivet.se. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2017). Benkt-Erik Hedin. En lundensisk litteraturhistoria : Lunds universitet som litterärt kraftfält, 339-340. Makadam förlag.
- Andersson, L. G. (2017). Domec, Lilian. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2017). Lars-Håkan Svensson. En lundensisk litteraturhistoria : Lunds universitet som litterärt kraftfält, 363-364. Makadam förlag.
- Andersson, L. G. (2017). Per Svenson. En lundensisk litteraturhistoria. : Lunds universitet som litterärt kraftfält, 352-352. Makadam förlag.
- Andersson, L. G. (2014). Carl Gyllenberg. Svensk filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2014). Eivor Burbeck. Svensk filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2014). Eric M. Nilsson. Svensk filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2014). Gösta Hellström. Svensk filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2014). Rune Hagberg. Svensk filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2012). Åke Karlung. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2012). Carl Slättne. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2012). Claes Söderquist. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2012). Jan Håfström. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2012). Rut Hillarp. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
- Andersson, L. G. (2012). Viking Eggeling. Svensk Filmdatabas. Svenska Filminstitutet.
Conference contributions (18)
- Andersson, L. G., Mikaelsson, C. & Forsberg, J. (2020). Brevväxling som pedagogisk metod. In Markussen, H. & Mårtensson, K. (Eds.) Levande lärmiljöer : proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2018 (pp. 79-83). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Andersson, L. G. (2016). Peter Weiss and The Independent Film Group.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2015). Researching Minor Immigrant Cinema : Latin American Filmmaking in Swedish Exile.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2014). Latin American Minor Cinema in 1970s and 1980s Sweden.
- Andersson, L. G. (2013). Gösta Hellström and the momentary film avant-garde in Sweden.
- Andersson, L. G. (2013). The Independent Film Group in Stockholm and the Swedish avant - garde film culture of the 1950s.
- Andersson, L. G. (2012). "Love and Journalism": Unsynchronized Modernities.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2011). "De mindre filmkulturernas arkivpolitik: Exemplet Filmverkstan".
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2011). Excavating Swedish Minor Cinema of the 1970s: The Stockholm based Film Workshop.
- Andersson, L. G., Sundholm, J. & Söderbergh Widding, A. (2011). Experimentfilmens arkivproblem.
- Andersson, L. G. (2010). Författarens funktioner. Gestaltningen av det litterära arbetet i Motståndets estetik av Peter Weiss.
- Andersson, L. G. (2010). In Real Earnest: Re-action and Cinephilia in Film and Video Works by Kerstin Cmelka.
- Andersson, L. G. (2009). Reinhold Holtermann and the accidental archive: Caméra-stylo avant la lettre.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2009). Rather Free than Filmmaker: Film Workshops in Sweden 1968 - 2001.
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2007). Whose Public Sphere? The Discourse on Amateur and Experimental Film in 1940s and 1950s Sweden.
- Andersson, L. G. (2006). Movements and Mirrors: Peter Weiss and the Emergence of Swedish Experimental Cinema.
- Andersson, L. G. (2006). Swedish Experimental Cinema and the Prospects of Intermedial Historiography: The Case of Claes Söderquist.
- Andersson, L. G. (2004). Portraits of the Artist as an Old Man: Ingmar Bergman and the Politics of Art.
Reviews (16)
- Andersson, L. G. (2021). Årets gång och seendets etik : Gunnel Arvidsson: Dagar av liv. Dikter genom årets tider. Aurora, 26-28. Romantiska förbundet.
- Andersson, L. G. (2020). Melankoliska fragment. FLM : en kulturtidskrift om film, 13, 70-71. FLM Media AB.
- Andersson, L. G. (2017). Annika Eriksson : The Social. FLM : en kulturtidskrift om film, 10, 72-73. FLM Media AB.
- Andersson, L. G. (2017). Dussinet fullt. Lyrikvännen, 64-70. Ellerströms förlag, Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. (2017). I sanningens skugga med Lena Mattsson. FLM : en kulturtidskrift om film, Weekend, w. 19. FLM Media AB.
- Andersson, L. G. (2014). Recension av Norsk filmhistorie och Den andre norske filmhistorien. Nordicom Information, 36, 78-80. Nordicom.
- Andersson, L. G. (2013). "Vinden blåser vart den vill". FLM : en kulturtidskrift om film, 68-69. FLM Media AB.
- Andersson, L. G. (2011). I, COLEOPTILE (Book Review). Reconstruction: Studies in Contemporary Culture, 11.
- Andersson, L. G. (2009). Moving Forward, Looking Back. Film International, 7, 86-87. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2009). Peter Weiss: The Aesthetics of Resistance, Volume 1: A Novel. Translated by Joakim Neugroschel. Foreword by Fredric Jameson. Reconstruction: Studies in Contemporary Culture, 9.
- Andersson, L. G. (2008). British Artists' Films: Ian Breakwell (DVD-review). Film International, 6, 73-74. Film International, Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2008). DVD-Review: Phantom Museums: The Short Films of the Quay Brothers. Film International, 6, 72-74. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2008). Graeme Harper & Rob Stone (eds.), The Unsilvered Screen: Surrealism on Film. Film International, 6, 83-84. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2008). INDEX 020 & INDEX 023 (DVD-review). Film International, 6, 60-62. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2007). Women and Experimental Filmmaking. Film International, 5, 62-63. Intellect Ltd..
- Andersson, L. G. (2003). Michael O'Pray, Avant-Garde Film ; Nina Danino & Michael Maziére (eds.), The Undercut Reader. Film International, 54-54. Film International, Intellect Ltd..
Articles in specialist publications and popular press (26)
- Kaminsky, I. (2022). Ilya Kaminsky : ur Dancing in Odessa. Lyrikvännen, 69, 15-23. FIB:s lyrikklubb, Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. (2020). Den okunnige läromästaren och filmens tredje behov : Jan Bark och den subversiva kulturpedagogiken. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik, 80-92. Walden.
- Andersson, L. G. (2020). Dikter av Kathleen Jamie. Horisont, 43-48. Svenska Österbottens litteraturförening.
- Andersson, L. G. (2020). Samvetsrösten : dikter av Carolyn Forché. Tidskriften 10TAL, 57-63. 10tal.
- Andersson, L. G. (2019). Mary Ruefle : Dikter. Populär poesi, 36-41. Populär poesi.
- Boast, R. (2019). Tre dikter av Rachael Boast. Lyrikvännen, 66, 83-83. Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. (2018). En karta med kulhål : A map with bullet holes. Lyrikvännen, 65, 15-24. Ellerströms förlag, Ellerströms förlag.
- Andersson, L. G. (2018). Fem dikter av Fanny Howe. Presens, 16-21.
- Andersson, L. G. (2015). I betraktarens öga : om Lena Mattssons videokonst. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik. Walden.
- Andersson, L. G. (2013). Carl Slättne: Filmessäist och optisk agitator. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik. Walden.
- Andersson, L. G. (2012). Eivor Burbeck i fantasins museum. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik. Walden.
- Andersson, L. G. (2012). I valfiskens buk: Claes Söderquist och experimentfilmen. Magasinet Walden: tidskrift för filmkritik. Walden.
- Andersson, L. G. (2011). Om konstnärlig forskning. S.O.S. - Skola och samhälle.
- Andersson, L. G. (2004). Rilke på Borgeby. Rig, 55-254. Föreningen för svensk kulturhistoria i samarbete med Nordiska museet och Folklivsarkivet i Lund, Föreningen för svensk kulturhistoria.
- Andersson, L. G. (2004). The King-Sense: John Cowper Powys, All Or Nothing, and the Primacy of the Oral. La Lettre Powysienne, 32-39.
- Andersson, L. G. (2003). Ensamhetens filosofi - en introduktion. Ariel. Ariel, Ariel.
- Andersson, L. G. (2003). John Cowper Powys. Parnass : de litterära sällskapens tidskrift om skönlitterära klassiker. Allt om böcker/Parnass, Allt om böcker/Parnass.
- Andersson, L. G. (2002). Dorothy Porter: Första draget, Natten före Knossos, Dikterna bakom Franks rygg. Pequod, 30, 94-97. Kulturföreningen Pequod, Kulturföreningen Pequod.
- Andersson, L. G. (1999). "Den stora ålderns klass" – om Eric Hermelin och Emanuel Swedenborg. Res Publica, 37-39. Brutus Östlings Bokförlag Symposion.
- Andersson, L. G. (1999). Våld på vers för deckarläsare. Jury, 28-31.
- Andersson, L. G. & Svenson, P. (1998). Något som gör isarna allt blankare. Vårtecknens semiotik i Lars Gustafssons poesi. Horisont, 4-10. Svenska Österbottens litteraturförening.
- Andersson, L. G. (1995). Nihal: Noter om de dödas städer. Pequod, 41-46. Kulturföreningen Pequod.
- Andersson, L. G. (1995). Staden som dröm och mardröm under den svenska filmens första sekel. Filmrutan, 2-6. Sveriges förenade filmstudios.
- Andersson, L. G. (1994). "... som sprider en hop gnistor af wacker eld...". Parnass, 18-20. Allt om böcker/Parnass.
- Andersson, L. G. (1994). Sista skriket. Ingmar Bergman, Georg af Klercker och filmens villkor. Filmrutan, 2-5. Sveriges förenade filmstudios.
- Andersson, L. G. (1993). "at jag syntes skrifwa en fijn styl": Swedenborg och skrivakten. Världarnas möte, 17-22. Nya Kyrkan, Nya Kyrkan.
Newspaper articles (8)
- Andersson, L. G. (2014). "Samlaren". Recension av Magnus Bergh: Peter Weiss stora dröm. Kvällsposten.
- Andersson, L. G. (2014). Han ställde poesins ja mot vardagens tvivel. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Andersson, L. G. (2014). I Weissögat. Kvällsposten.
- Andersson, L. G. (2006). I filmen fann han sina sanningar. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Andersson, L. G. (2001). Troell fångar kraftmätningen mellan liv och död. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Andersson, L. G. (2000). Gåtor kring kärlek och brott. Dagens Nyheter. Dagens Nyheter.
- Andersson, L. G. (1995). Zanzotto i sitt litterära laboratorium. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Andersson, L. G. (1994). Den absurdistiska teaterns pionjär. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
Miscellaneous (2)
- Andersson, L. G. & Sundholm, J. (2022). Tema: Immigrantfilmare. Svenska Filminstitutet.
- Boast, R. (2021). Rachael Boast : Tre dikter. Nya Argus, 114. Garantiföreningen för Nya Argus r.f..
Supervision at Lund University (5)
- Elsässer, S. (2012). Att skapa en konsument : Råd & Rön och den statliga konsumentupplysningen. Makadam förlag. Dissertation.
- Ljungberg, E. (2012). Global Lifestyles : Constructions of Places and Identities in Travel Journalism. Makadam förlag. Dissertation.
- Smiding, B. (2006). Den stora mekanismen i Holm/Møllers Vasasagan. Lund University. Dissertation.
- Larsson, M. (2006). Skenet som bedrog: Mai Zetterling och det svenska sextiotalet. Sekel Bokförlag. Dissertation.
- Arnman, A. (2005). Hellraiser : om Clive Barkers film. Ellerströms förlag. Dissertation.
Administrative
- Manager of Research and Research Education at Film Studies
- Member, Board of Section 2, Centre for Languages and Literature
Other tasks and qualifications
Member of The Swedish Writer's Union.
Member of Swedish PEN.
Member of Writers for Democratic Action.
Member of The New Society of Letters at Lund.
Member of The Royal Society of Letters at Lund.
Member of the board of The Einar Hansen Research Fund.
Chairman of the board of Filmform Foundation.
_____________________________________________________________
Supervision of PhD dissertations:
Ann-Kristin Wallengren: En afton på Röda Kvarn. Svensk stumfilm som musikdrama (1998)
Olof Hedling: Robin Wood - brittisk filmkritiker (2001)
Anders Marklund: Upplevelser av svensk film. En kartläggning av genrer inom svensk film under åren 1985 - 2000 (2004)
Anna Arnman: Hellraiser. Om Clive Barkers film (2005)
Mariah Larsson: Skenet som bedrog. Mai Zetterling och det svenska sextiotalet (2006)
Birgitta Smiding: Den stora mekanismen i Holm/Møllers Vasasagan (2006)
Emilia Ljungberg: Global Lifestyles: Constructions of Places and Identities in Travel Journalism (2012)
Sophie Elsässer: Att skapa en konsument. Råd & Rön och den statliga konsumentupplysningen (2012)
Assistant supervision of a PhD dissertation in Film Studies:
Emil Stjernholm: Gösta Werner och filmen som konst och propaganda (2018)
______________________________________________________________
Supervision of two Licentiate theses in Swedish (School of Teacher Education, Malmö University College):
Lisa Källström: Berättelser om en röd stuga. Föreställningar om en idyll ur ett svenskdidaktiskt perspektiv (2010)
Maria Söderling: Att sätta erfarenheter i rörelse. En undersökning av hur elever i år 7 läser film och hur svenskundervisningen kan förvalta deras filmläsning (2011)
Assistant supervision of a PhD dissertation in Film Studies at Gothenburg University:
Niklas Persson Webjörn: Bo Widerbergs tv-teater (2011)
Assistant supervision of a Licentiate thesis in Practical Theology at Lund University:
Ditte Friedman: Unforgiven. Perpectives on a Western (2008)

Professor, Manager of Research and Research Education
- Film Studies
- Centre for Languages and Literature
Teaching Staff
- Creative Writing Program
- Centre for Languages and Literature
Contact information
E-mail lars_gustaf.anderssonlitt.luse
Phone +46 46 222 84 75
Room SOL:H131b
Visiting address
Helgonabacken 12, Lund
Postal address
Box 201, 221 00 Lund
Internal post code 20