Dec
Högre seminarium med fokus på litteraturdidaktisk forskning: Högläsning, utforskande litteratursamtal och läsengagemang i litteraturklassrummet på gymnasieskolan
Måndag den 8 december fortsätter vår högre seminarieserie med fokus på litteraturdidaktisk forskning. Litteraturdidaktisk forskning innefattar många områden som alla har koppling till fiktiva berättelser i någon form och deras lärandepotential. Vår inbjudna gäst är Anders Ohlsson, professor emeritus i litteraturvetenskap vid Lunds universitet, som kommer att presentera aktuell forskning på temat: Högläsning, utforskande litteratursamtal och läsengagemang i litteraturklassrummet på gymnasieskolan. Välkomna till SOL: A158 kl. 15.15!
Högläsning, utforskande litteratursamtal och läsengagemang i litteraturklassrummet på gymnasieskolan
Som ett resultat av internationella tester har elevers (bristande) läsförståelse hamnat i fokus under de båda senaste decennierna. Parallellt har forskning om litteraturläsning i svenskämnet (L1) understrukit vikten av att elever får möjlighet att själva formulera frågor, utforska litterära texter och ägna sig åt gemensamt litterärt meningsskapande. Denna undervisningsform är dock sällsynt i svenskundervisningen. Mot bakgrund härav är vi tre forskare på LU som tillsammans med svensklärare på gymnasiet har designat och genomfört litteraturundervisning som bygger på gemensam högläsning och utforskande samtal i grupp för att ge eleverna möjlighet att utveckla sitt läsengagemang. Vi har tagit utgångspunkt i och inspirerats av läspraktiken shared reading. Presentationen redovisar dels elevers och lärares uppfattningar om att delta i denna typ av undervisning, dels hur elevernas litteratursamtal gestaltade sig.
Välkomna på postseminarium vid 17-tiden!
About the event:
Location: SOL: A158
Contact: anette.svenssonlitt.luse
