Person

Professor Emerita
- General Linguistics
- Centre for Languages and Literature
Contact information
E-mail gisela.hakanssonling.luse
Visiting address
Helgonabacken 12, Lund
Postal address
Box 201, 221 00 Lund
Internal post code 20
I have always been curious about what distinguishes humans from animals. This has led me into research of human language and into the areas first language acquisition, second language acquisition, multilingualism and language impairments.
Some of the questions I have asked are: How do young children acquire their first language(s)? Are there any differences between monolingual and multilingual language development? What characterises language in children with Specific Language Impairment? When is the internal grammar ”fully developed”? How are languages acquired after the age of four? What is the importance of interaction with parents? Which role does the environment play? Is teaching important?
The questions all deal with the unique human language acquisition capacity. My aim is to get an understanding of what it means to be human by looking into the development a human language.
Research
My profile in Lund University research portal
- Centre for Cognitive Semiotics (RJ)
- Early Language & Intercultural Acquisition Studies (ELIAS) (research leader)
- Grammatical Terminology, GRAMTE (research leader)
- Grammatical Processes in Language Acquisition (research leader)
- Language Impairment in a Multilingual Society (COST IS0804) (research leader)
- Swedish inside and outside Sweden (research leader)
Books (16)
- Håkansson, G. & Flyman Mattsson, A. (2021). Bedömning av svenska som andraspråk : En analysmodell baserad på utvecklingsstadier. Studentlitteratur AB.
- Håkansson, G. (2019). Tvåspråkighet hos barn i Sverige. Studentlitteratur AB.
- Håkansson, G. & Norrby, C. (2018). Samtal om svenska : Förhandling, positionering och känslosvall. Morfem.
- Dyson, B. & Håkansson, G. (2017). Understanding Second Language Processing : A focus on Processability Theory. Bilingual Processing and Acquisition, 4. John Benjamins Publishing Company.
- Håkansson, G. (2014). Språkinlärning hos barn. Studentlitteratur AB.
- Håkansson, G. & Westander, J. (2013). Communication in Humans and Other Animals. John Benjamins Publishing Company.
- Flyman Mattsson, A. & Håkansson, G. (2010). Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. Studentlitteratur AB.
- Norrby, C. & Håkansson, G. (2010). Introduktion till sociolingvistik. Norstedts Förlag.
- Norrby, C. & Håkansson, G. (2007). Språkinlärning och språkanvändning. Svenska som andraspråk i och utanför Sverige. Studentlitteratur AB.
- Sigurd, B. & Håkansson, G. (2007). Språk, språkinlärning och språkforskning. Studentlitteratur AB.
- Håkansson, G. (2003). Tvåspråkighet hos barn i Sverige. Studentlitteratur AB.
- Håkansson, G. (1998). Språkinlärning hos barn. Studentlitteratur AB.
- Bruzaeus, L. & Håkansson, G. (1995). I princip : grammatikövningar med regler och kommentarer. D. 2. Scriptor.
- Håkansson, G. (1995). Yla som vargar, tala som folk. Almqvist & Wiksell.
- Bruzaeus, L. & Håkansson, G. (1993). I princip : grammatikövningar med regler och kommentarer. D. 1. Scriptor.
- Håkansson, G. (1987). Teacher talk : how teachers modify their speech when addressing learners of Swedish as a second language. Travaux de l'Institut de Linguistique de Lund, 20. Lund University Press. Dissertation.
Editorships (8)
- Arntzen, R., Håkansson, G., Hjelde, A. & Kessler, J.-U. (2019). (Eds.) Teachability and Learnability Across Languages. Processability Approaches to Language Acquisition Research & Teaching, 6. John Benjamins Publishing Company.
- Granfeldt, J., Håkansson, G., Källkvist, M. & Schlyter, S. (2008). (Eds.) Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Lund, 8-9 november 2007. ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
- Ekberg, L. & Håkansson, G. (2004). (Eds.) Nordand 6. Sjätte konferensen om Nordens språk som andraspråk.
- Josefsson, G., Platzack, C. & Håkansson, G. (2003). (Eds.) The acquisition of Swedish grammar. Language acquisition & language disorders; 33. John Benjamins Publishing Company.
- Håkansson, G. & Viberg, Å. (2000). (Eds.) A selection of Papers from the 9th Annual Conference of EUROSLA. Studia Linguistica, 54. Wiley-Blackwell.
- Håkansson, G. & Nettelbladt, U. (1996). (Eds.) Språkförståelse. Rapport från ASLA:s höstsymposium. ASLA:s skriftserie.
- Håkansson, G., Lötmarker, L., Santesson, L., Svensson, J. & Viberg, Å. (1996). (Eds.) Svenskans beskrivning. Svenskans beskrivning, 22. Lund University Press.
- Nettelbladt, U. & Håkansson, G. (1990). (Eds.) Samtal och språkundervisning. Studier till Lennart Gustavssons minne. Linköping Arts in Arts and Science, 60.
Articles (41)
- Mansouri, F. & Håkansson, G. (submitted). Intra-stage sequencing in second language acquisition : Empirical evidence from Arabic and Swedish data. Historielärarnas Förenings Årsskrift. Historielärarnas förening.
- Arntzen, R. & Håkansson, G. (2022). Multilingualism among children, age 7-12, typological representation and language use pattern in a medium sized town in Norway. International Journal of Multilingualism, 1-15. Routledge.
- Dyson, B., Håkansson, G. & Ballard, K. J. (2022). A Developmental Approach to Assessing and Treating Agrammatic Aphasia. American Journal of Speech-Language Pathology, 31, 1188-1204. American Speech-Language-Hearing Association (ASHA).
- Håkansson, G., Wanda Williams, E., Karlsen, J. & von Koss Torkildsen, J. (2022). What Characterizes the Productive Morphosyntax of Norwegian Children with Developmental Language Disorder?. Journal of Child Language, 1-24. Cambridge University Press.
- Håkansson, G. & Arntzen, R. (2021). Developmental stages challenging cross-linguistic transfer : L2 acquisition of Norwegian adjectival agreement in attributive and predicative contexts. Journal of the European Second Language Association, 5, 54-69. White Rose University Press.
- Stankova, M., Rodríguez-Ortiz, I. R., Matić, A., Levickis, P., Lyons, R., Messarra, C., Kouba Hreich, E., Vulchanova, M., Vulchanov, V., Czaplewska, E., Ringblom, N., Hansson, K., Håkansson, G., Jalali-Moghadam, N., Dionissieva, K., Günhan Senol, N. E. & Law, J. (2021). Cultural and Linguistic Practice with Children with Developmental Language Disorder : Findings from an International Practitioner Survey. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 73, 465-477. Karger.
- Håkansson, G. & Arntzen, R. (2019). PT som andrespråkspedagogisk verktøy i barnehage og skole. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 4, 263-276. Universitetsforlaget.
- Håkansson, G. (2017). Språkstörning – med utgångspunkt i grammatiska utvecklingsstadier. Norsk Tidsskrift för Logopedi, 63, 22-28.
- Håkansson, G. (2017). Typological and developmental considerations on Specific Language Impairment in monolingual and bilingual children : a Processability Theory account. Language Acquisition: A Journal of Developmental Linguistics, 24, 265-280. Taylor & Francis.
- Haman, E., Łuniewska, M., Hansen, P., Simonsen, H. G., Chiat, S., Bjekić, J., Blažienė, A., Chyl, K., Dabašinskienė, I., Engel de Abreu, P., Gagarina, N., Gavarró, A., Håkansson, G., Harel, E., Holm, I. E., Kapalková, S., Kunnari, S., Levorato, C., Lindgren, J., Mieszkowska, K., Montes Salarich, L., Potgieter, A., Ribu, I., Ringblom, N., Rinker, T., Roch, M., Slančová, D., Southwood, F., Tedeschi, R., Tuncer, A. M., Ünal-Logacev, Ö., Vuksanović, J. & Armon-Lotem, S. (2017). Noun and verb knowledge in monolingual preschool children across 17 languages : Data from cross-linguistic lexical tasks (LITMUS-CLT). Clinical Linguistics and Phonetics, 31, 818-843. Taylor & Francis.
- Łuniewska, M., Haman, E., Armon-Lotem, S., Etenkowski, B., Southwood, F., Anđelković, D., Blom, E., Boerma, T., Chiat, S., Engel de Abreu, P., Gagarina, N., Gavarró, A., Håkansson, G., Hickey, T., Jensen de López, K., Marinis, T., Popović, M., Thordardottir, E., Blažienė, A., Cantú Sánchez, M., Dabašinskienė, I., Ege, P., Ehret, I.-A., Fritsche, N.-A., Gatt, D., Janssen, B., Kambanaros, M., Kapalková, S., Kronqvist, B., Kunnari, S., Levorato, C., Nenonen, O., Nic Fhlannchadha, S., O’Toole, C., Polišenská, K., Pomiechowska, B., Ringblom, N., Rinker, T., Roch, M., Savić, M., Slančová, D., Tsimpli, I. M. & Ünal-Logacev, Ö. (2016). Ratings of age of acquisition of 299 words across 25 languages : is there a cross-linguistic order of words?. Behavior Research Methods, 48, 1154-1177. Springer.
- Baten, K. & Håkansson, G. (2015). The development of subordinate clauses in German and Swedish as L2s : a theoretical and methodological comparison. Studies in Second Language Acquisition, 37, 517-547. Cambridge University Press.
- Håkansson, G. (2014). Micro- and macroparameters and age on onset : commentary to Tsimpli Early, late or very late? Timing acquisition and bilingualism. Linguistic Approaches to Bilingualism, 4, 343-346. John Benjamins Publishing Company.
- Håkansson, G. (2010). Development or impairment?. Applied Psycholinguistics, 31, 293-297. Cambridge University Press.
- Håkansson, G. & Norrby, C. (2010). Environmental Influence on Language Acquisition: Comparing Second and Foreign Language Acquisition of Swedish. Language Learning, 60, 628-650. Wiley-Blackwell.
- Håkansson, G. (2007). Bilingual education - the Swedish experience. Forum of Public Policy, 3, 151-161. Oxford Round Table.
- Norrby, C. & Håkansson, G. (2007). Girl - lass or curl? Word associations in second language learners. Australian Review of Applied Linguistics, 30, 1-17. Applied Linguistics Association of Australia (ALAA).
- Norrby, C. & Håkansson, G. (2007). The Interaction of Complexity and Grammatical Processability. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 45, 45-68. De Gruyter.
- Pienemann, M. & Håkansson, G. (2007). Full transfer vs. developmentally moderated transfe: a reply to Bohnacker. Second Language Research, 23, 485-493. SAGE Publications.
- Salameh, E.-K., Håkansson, G. & Nettelbladt, U. (2004). Developmental perspectives on bilingual Swedish-Arabic children with and without language impairment: a longitudinal study. International Journal of Language & Communication Disorders, 39, 65-91. Taylor & Francis.
- Håkansson, G. & Norrby, C. (2003). Vad kostar dem? : de, dem eller dom. Språkvård, 11-16. Språkrådet.
- Håkansson, G., Salameh, E.-K. & Nettelbladt, U. (2003). Measuring language development in bilingual children: Swedish- Arabic children with and without language impairment. Linguistics, 41, 255-288. De Gruyter.
- Norrby, C. & Håkansson, G. (2003). Kan jag hjälpa dig med något? Om tilltal i en servicesituation. Språk och stil, 13, 1-30. Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet.
- Håkansson, G., Pienemann, M. & Sayehli, S. (2002). Transfer and typological proximity in the context of L2 processing. Second Language Research, 18, 250-273. SAGE Publications.
- Salameh, E.-K., Nettelbladt, U., Håkansson, G. & Gullberg, B. (2002). Language impairment in Swedish bilingual children: a comparison between bilingual and monolingual children in Malmö. Acta Pædiatrica, 91, 229-234. Wiley-Blackwell.
- Glahn, E., Håkansson, G., Hammarberg, B., Holmen, A., Hvenekilde, A. & Lund, K. (2001). Processability in Scandinavian second language acquisition. Studies in Second Language Acquisition, 23, 389-416. Cambridge University Press.
- Håkansson, G. (2001). Tense morphology and verb-second in Swedish L1 children, L2 children and children with SLI. Bilingualism: Language and Cognition, 4, 85-99. Cambridge University Press.
- Håkansson, G. & Hansson, K. (2000). Comprehension and production of relative clauses: a comparison between Swedish impaired and unimpaired children. Journal of Child Language, 27, 313-333. Cambridge University Press.
- Håkansson, G. & Viberg, Å. (2000). Introduction. Studia Linguistica, 54, 101-108. Wiley-Blackwell.
- Pienemann, M. & Håkansson, G. (1999). A unified approach towards the development of Swedish as L2: a processability account. Studies in Second Language Acquisition, 21, 383-420. Cambridge University Press.
- Håkansson, G. (1997). Ett ordföljdsproblem. Sprogforum, 7, 24-30. Aarhus Universitetsforlag.
- Håkansson, G. & Nettelbladt, U. (1996). Similarities between SLI and L2 children. Evidence from the acquisition of Swedish word order. Children's Language, 9, 135-151. Gardner Press.
- Salameh, E.-K., Håkansson, G. & Nettelbladt, U. (1996). The acquisition of Swedish as a second language in a group of Arabic-speaking pre-school children: word order patterns and phrasal morphology. Logopedics Phoniatrics Vocology, 163-170. Taylor & Francis.
- Håkansson, G. (1995). Syntax and morphology in language attrition. A study of five bilingual, expatriate Swedes. International Journal of Applied Linguistics, 5, 153-169. Wiley-Blackwell.
- Håkansson, G. & Dooley Collberg, S. (1994). The preference for Modal + Neg. An L2 perspective applied to L1 acquisition. Second Language Research, 10, 95-124. SAGE Publications.
- Schlyter, S. & Håkansson, G. (1994). Word order in Swedish as the first language, second language and weaker language in bilinguals. Scandinavian Working Papers in Bilingualism, 9, 49-66.
- Håkansson, G. & Nettelbladt, U. (1993). Developmental sequences in L1 (normal and impaired) and L2 acquisition of Swedish. International Journal of Applied Linguistics, 3, 131-157. Wiley-Blackwell.
- Håkansson, G. (1992). The role of the teacher in the second language classroom. Revue de Phonetique Appliquee, 103-104, 163-180.
- Nettelbladt, U. & Håkansson, G. (1991). Towards an integrated view of language acquisition. Scandinavian Journal of Logopedics & Phoniatrics, 16, 29-35. Scandinavian University Press.
- Håkansson, G. (1989). The acquisition of negative placement in Swedish. Studia Linguistica, 43, 47-58. Wiley-Blackwell.
- Håkansson, G. & Lindberg, I. (1988). What's the question? Investigating questions in second language classrooms. AILA Review, 5, 73-88. John Benjamins Publishing Company.
Book chapters (50)
- Jalali-Moghadam, N., Hansson, K., Håkansson, G. & Ringblom, N. (2022). Investigating practitioners’ perceived self- confidence and practices for multilingual children with developmental language disorder : The case of Sweden. In Sundqvist, P., Waldmann, C., Straszer, B. & Ljung Egeland, B. (Eds.) ASLA:s skriftserie, Språk i skola, på fritid och i arbetsliv : Aktuella arenor för svensk forskning inom tillämpad språkvetenskap (pp. 213-239), 29. ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
- Lenzing, A. & Håkansson, G. (2022). Language Transfer with Regard to Grammatical Phenomena in L1 German Learners of English. In Schick, K.-S. & Rohde, A. (Eds.) Inquiries in Language Learning - Forschungen zu Psycholinguistik und Fremdsprachendidaktik, Von integrativem zu inklusivem Englischunterricht : Weiterentwicklung sprachdidaktischer Prinzipien vor dem Hintergrund sonderpädagogischer Förderung (pp. 291-310), 31. Peter Lang Publishing Group.
- Hakansson, G. & Waters, B. (2021). A case study of a quadrilingual child : The influence of exposure and cognates when developing multiple languages. In Armon-Lotem, S. & Grohmann, K. K. (Eds.) Trends in Language Acquisition Research, Language Impairment in Multilingual Settings. LITMUS in action across Europe (pp. 78-97), 29. John Benjamins Publishing Company.
- Håkansson, G. (2019). How much English do children know before they are exposed to instruction? : Applying Processability Theory to receptive grammar. In Arntzen, R., Håkansson, G., Hjelde, A. & Kessler, J.-U. (Eds.) Processability Approaches to Language Acquisition Research & Teaching, Teachability and Learnability across Languages (pp. 27-49), 6. John Benjamins Publishing Company.
- Håkansson, G., Hansson, K., Ringblom, N. & Jalali-Moghadam, N. (2019). Sweden. In Law, J., McKean, C., Murphy, C.-A. & Thordardottir, E. (Eds.) Managing children with Developmental Language Disorder : Theory and practice across Europe and Beyond (pp. 460-471). Routledge.
- Hansson, K., Håkansson, G., Ringblom, N. & Jalali-Moghadam, N. (2019). Sweden. Managing Children with Developmental Language Disorder : Theory and Practice across Europe and Beyond, 460-471. Routledge.
- Håkansson, G. (2018). Barns flerspråkiga utveckling. In Björk-Willén, P. (Eds.) Svenska som andraspråk i förskolan (pp. 19-35). Natur och kultur.
- Håkansson, G. & Zetterholm, E. (2018). Beskrivning av fonologi och grammatik i olika språk. In Salameh, E.-K. & Nettelbladt, U. (Eds.) Språkutveckling och språkstörning hos barn : Del 3. Flerspråkighet – utveckling och svårigheter (pp. 121-159). Studentlitteratur AB.
- Håkansson, G. & Zetterholm, E. (2018). Språktypologi. In Nettelbladt, U. & Salameh, E.-K. (Eds.) Språkutveckling och språkstörning hos barn : Del 3. Flerspråkighet – utveckling och svårigheter (pp. 101-120). Studentlitteratur AB.
- Håkansson, G. (2016). Processability Theory and language development in children with Specific Language Impairment. In Kessler, J.-U., Lenzing, A. & Liebner, M. (Eds.) Processability Approaches to Language Acquisition Research & Teaching, Developing, Modelling and Assessing Second Languages (pp. 65-78), 5. John Benjamins Publishing Company.
- Håkansson, G. (2015). Response paper : exploring new grounds – turning the PT kaleidoscope. In Baten, K., Buyl, A., Lochtman, K. & Van Herrewghe, M. (Eds.) Processing Approaches to Language Acquisition Research & Teaching, Theoretical and Methodological Developments in Processability Theory (pp. 169-174), 4. John Benjamins Publishing Company.
- Håkansson, G. & Hansson, K. (2015). Grammatisk udvikling. In Nettelbladt, U. & Salameh, E.-K. (Eds.) Sprogkutvikling og sprogforstyrrelse hos børn : del 1. Fonologi, grammatik, leksikon (pp. 149-187), 1. Hogrefe Psykologisk Forlag.
- Håkansson, G. & Hansson, K. (2015). Grammatiske vanskligheder hos børn med sprogforstyrrelse. In Nettelbladt, U. & Salameh, E.-K. (Eds.) Sprogkutvikling og sprogforstyrrelse hos børn : del 1. Fonologi, grammatik, leksikon (pp. 189-218), 1. Hogrefe Psykologisk Forlag.
- Håkansson, G., Nettelbladt, U. & Salameh, E.-K. (2015). Specifik intervention af fonologi, grammatik og leksikon. In Nettelbladt, U. & Salameh, E.-K. (Eds.) Sprogkutvikling og sprogforstyrrelse hos børn : del 1. Fonologi, grammatik, leksikon, 1. Hogrefe Psykologisk Forlag.
- Håkansson, G. & Norrby, C. (2014). Ungdomar talar om språk : en folklingvistisk studie. In Lindström, J., Henricson, S., Huhtala, A., Kukkonen, P., Lehti-Eklund, H. & Lindholm, C. (Eds.) Nordica Helsingiensia, Svenskans beskrivning 33 : [SvB.] 33, Förhandlingar vid trettiotredje sammankomsten för svenskans beskrivning, Helsingfors den 15-17 maj 2013 (pp. 151-161), 37.
- Andrén, M., Andersson, A., Håkansson, G., Gullberg, M., Johansson, V. & Sayehli, S. (2013). Att lära sig språk. In Johansson, V., Carling, G. & Holmer, A. (Eds.) Språket, människan och världen : människans språk 1-2 (pp. 73-89). Studentlitteratur AB.
- Catrin, N. & Håkansson, G. (2013). God svenska! Attityder till språkliga attityder bland gymnasister och deras lärare. In Bihl, B., Andersson, P. & Lötmarker, L. (Eds.) Svenskans beskrivning (pp. 208-217), 32.
- Håkansson, G. (2013). Att lära sig svenska i Malmö, Jyväskylä eller Melbourne. In Olofsson, M. (Ed.) Symposium 2012. Lärarrollen i svenska som andraspråk (pp. 152-164). Stockholms universitets förlag.
- Håkansson, G. (2013). Med lösa tyglar i klassrummet : om språkliga anpassningar och samspelet mellan lärare och elever. In Axelsson, M., Carlson, M., Franker, Q. & Sandwall, K. (Eds.) Profession, politik och passion (pp. 75-88). Institutet för svenska som andraspråk.
- Håkansson, G. (2013). Processability theory : explaining developmental sequences. In Garcia Mayo, M. d. P., Gutierrez Mangado, M. J. & Martinez Adrian, M. (Eds.) AILA Applied Linguistics Series, Contemporary Approaches to Second Language Acquisition (pp. 111-128), 9. John Benjamins Publishing Company.
- Håkansson, G. (2013). Utveckling och variation : en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. In Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Eds.) Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle (pp. 161-177). Studentlitteratur AB.
- Johansson, V., Blomberg, J., Håkansson, G. & Gullberg, M. (2013). Människan och språket. In Johansson, V., Carling, G. & Holmer, A. (Eds.) Språket, människan och världen : människans språk 1-2 (pp. 41-52). Studentlitteratur AB.
- Anja, S., Ute, M., Schelletter, C., Thomas, S., Akerman, S., Burmeister, P., Buyl, A., Ewig, M., Flyman Mattsson, A., Gerlich, L., Håkansson, G., Housen, A., Kalbe, E., Kersten, H., Kersten, K., Neils, K., Pahl, S., Piske, T., Ramsey, R., Rodhe, A., Weitz, M. & Wipperman, I. (2010). Results of the ELIAS Research Studies: A Summary. In Kersten, K., Rodhe, A., Schelletter, C. & Steinlen, A. (Eds.) Bilingual Preschools (pp. 35-76), 2. Wissenschaftlicher Verlag Trier.
- Catrin, N. & Håkansson, G. (2010). Svenska här och där - ungdomar diskuterar språkbruk. In Andersson, L.-G. (Ed.) Bo65. Festskrift till Bo Ralph (pp. 269-278). Göteborgs universitet.
- Steinlen, A., Håkansson, G., Housen, A. & Schelletter, C. (2010). Receptive L2 Grammar Knowledge Development in Bilingual Preschools. In Kersten, K., Rohde, A., Schelletter, C. & Steinlen, A. (Eds.) Bilingual Preschools. Learning av development (pp. 69-100), Vol 1. Wissenschaftlicher Verlag Trier.
- Håkansson, G. (2009). Wh-questions, rules, and constructions in L2 children. In Petra, B., Verner, E. & Jonas, G. (Eds.) Mélanges plurilingues offerts à Suzanne Schlyter à l'occasion de son 65eme anniversaire (pp. 117-126). Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet.
- Håkansson, G. (2008). Hur tänker studenter om grammatik?. In Cecile, C., Eli, M., Reidun Oanaes, A. & Kari, T. (Eds.) Banebryter og brobygger i andrespråksfeltet (pp. 56-64). Novus Forlag.
- Rahkonen, M. & Håkansson, G. (2008). Production of written L2-Swedish - processability or input frequencies. In Kessler, H.-J. (Ed.) Processability Approaches to Second Language Development and Second Language Learning (pp. 135-161). Cambridge Scholars Publishing.
- Håkansson, G. & Hansson, K. (2007). Grammatisk utveckling. In Ulrika, N. & Eva-Kristina, S. (Eds.) Språkutveckling och språkstörning hos barn. D. 1, Fonologi, grammatik, lexikon (pp. 135-169). Studentlitteratur AB.
- Håkansson, G. & Hansson, K. (2007). Grammatiska problem hos barn med språkstörning. In Nettelbladt, U. & Salameh, E.-K. (Eds.) Språkutveckling och språkstörning hos barn (pp. 171-199). Studentlitteratur AB.
- Mansouri, F. & Håkansson, G. (2007). Conceptualising intra-stage sequencing in the learner language. In Mansouri, F. (Ed.) Second language acquisition research : theory-construction and testing (pp. 95-125). Cambridge Scholars Publishing.
- Nettelbladt, U., Håkansson, G. & Salameh, E.-K. (2007). Specifik intervention av fonologi, grammatik och lexikon. In Nettelbladt, U. & Salameh, E.-K. (Eds.) Språkutveckling och språkstörning hos barn. Studentlitteratur AB.
- Håkansson, G. & Norrby, C. (2006). Processability Theory applied to written and spoken L2 Swedish. In Mansouri, F. (Ed.) Second language acquisition research: theory-construction and testing (pp. 81-94). Cambridge Scholars Publishing.
- Håkansson, G. (2005). Grammar and pragmatics - Swedish as a foreign language. In Norrby, C. (Ed.) EUROSLA Yearbook 5 (pp. 137-161), 5. John Benjamins Publishing Company.
- Håkansson, G. (2005). Similarities and differences in L1 and L2 development. Opening up the perspective: incvluding SLI. In Pienemann, M. (Ed.) Crosslinguistic aspects of Processability Theory. John Benjamins Publishing Company.
- Håkansson, G. & Norrby, C. (2005). Flicka - dricka eller tjej? Ordassociationer hos andraspråksinlärare. In Byrman, G., Einarsson, J., Hammarbäck, S., Lindgren, M. & Stille, P. (Eds.) Svenskans beskrivning 27. Förhandlingar vid Tjugosjunde sammankomsten för svenskans beskrivning.. Växjö University Press.
- Pienemann, M., DiBiase, B., Kawaguchi, S. & Håkansson, G. (2005). Processability, typological constraints and L1 transfer. In Pienemann, M. (Ed.) Cross-linguistic aspects of Processability Theory (Studies in Bilingualism). John Benjamins Publishing Company.
- Pienemann, M., DiBiase, B., Kawaguchi, S. & Håkansson, G. (2005). Processing constraints on L1 transfer. In Kroll, J. F. & De Groot, A. M. (Eds.) Handbook of Bilingualism. Oxford University Press.
- Håkansson, G. (2004). Utveckling och variation i svenska som andraspråk, enligt processbarhetsteorin. In Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Eds.) Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (pp. 152-169). Studentlitteratur AB.
- Håkansson, G. (2003). Ett lingvistiskt perspektiv på det liturgiska språket. In Glamsjö, H. (Eds.) Han har gjort oss och vi är hans. Om kallet att leva i Svenska Kyrkan. Artos & Norma.
- Håkansson, G. (2003). Swedish language learner corpora. In Josefsson, G., Platzack, C. & Håkansson, G. (Eds.) The Acquisition of Swedish Grammar (Language acquisition & language disorders; 33) (pp. 23-29). John Benjamins Publishing Company.
- Håkansson, G. (2002). Learning and teaching of Swedish: A Processability Perspective. In Di Biase, B. (Ed.) Developing a second language. Acquisition, processing and pedagogy of Arabic, Chinese, English, Italian, Japanese, Swedish. Language Australia Publications.
- Håkansson, G. (2000). Svenska som förstaspråk eller som andraspråk. Likheter och skillnader. In Åhl, H. (Ed.) Svenskan i tiden : verklighet och visioner. HLS: Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
- Josefsson, G. & Håkansson, G. (2000). The PP-CP Parallelism Hypothesis and Language Acquisition: Evidence from Swedish. In Powers, S. M. & Hamann, C. (Eds.) The Acquisition of Scrambling and Cliticization. Springer.
- Hammarberg, B., Håkansson, G. & Martin, M. (1999). Cognitive and functional aspects of second language development. In Päivi, P. & Olli-Pekka, S. (Eds.) Multiple languages - multiple perspectives : texts on language teaching and linguistic research : AFinLA yearbook 1999 (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) julkaisuja, , ISSN 0781-0318 ; no. 57). Soveltavan kielentutkimuksen keskus, jakaja.
- Håkansson, G. (1997). Barnets väg till svensk syntax. In Söderbergh, R. (Eds.) Från joller till läsning och skrivning. Gleerups Utbildning AB.
- Håkansson, G. (1996). Samtal i klassrummet. In Blomqvist, J. & Teleman, U. (Eds.) Det gränslösa samtalet. Lund University Press.
- Håkansson, G. (1995). Språkutveckling på avvikande villkor. In Söderbergh, R. (Eds.) Barnspråk vid Lunds Universitet: Föreläsningar av tolv forskare från fyra institutioner, 10. Child Language Research Institute, Lund University.
- Håkansson, G. (1993). Språklärarspråket - en anpassningsfråga. In Cerú, E. (Eds.) Svenska som andraspråk. Mera om undervisningen. Lärarbok 3. Natur och kultur.
- Håkansson, G. (1986). Quantitative aspects of Teacher Talk. In Kasper, G. (Ed.) Learning, teaching and communication in the foreign language classroom. Aarhus Universitetsforlag.
Encyclopaedia entries (3)
- Håkansson, G. (2012). Emergence criterion. [Host publication title missing].
- Håkansson, G. (2012). First Language Development of Grammar. In Gullberg, M. (Ed.) The Encyclopedia of Applied Linguistics, 6. Wiley-Blackwell.
- Håkansson, G. (2012). Implicational scaling. [Host publication title missing].
Conference contributions (19)
- Sigurd, B. & Håkansson, G. (2008). Mathematical (sigmoid) and grammatical modelling of language learners' progress. In Granfeldt, J., Håkansson, G., Källkvist, M. & Schlyter, S. (Eds.) Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi : Rapport från ASLA:s höstsymposium Lund, 8-9 november 2007 (pp. 183-195), 21. ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
- Håkansson, G., Norrby, C. & Bruzaeus, L. (2004). Svenska i och utanför Sverige. Grammatiska och pragmatiska mönster i inlärarspråket. In Ekberg, L. & Håkansson, G. (Eds.) [Host publication title missing] (pp. 78-89). Studentlitteratur AB.
- Glahn, E., Hammarberg, B., Holmen, A., Hvenekilde, A., Håkansson, G. & Lund, K. (2002). Pienemanns processabilitetsteori testet på dansk, norsk og svensk. In Hauksdottir, A. (Ed.) Forskning i nordiske sprog som andet- og fremmedsprog : rapport fra konference i Reykjavík 23.-25. maj 2001 (pp. 31-47). Háskólaútgáfan.
- Håkansson, G. (2001). Undervisning eller inte undervisning - gör det någon skillnad?. In Nauclér, K. (Eds.) Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande (pp. 43-62). Sigma. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
- Hansson, K., Håkansson, G. & Nettelbladt, U. (2000). Carpe corpus - om att bygga upp ett talspråkskorpus. In Gunilla, B., Hans, L. & Magnus, L. (Eds.) Korpusar i forskning och undervisning : rapport från ASLA:s höstsymposium, Växjö, 11-12 november 1999 (pp. 109-199), 13. ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
- Håkansson, G. (1998). Language impairment and the realization of finiteness. In Greenhill, A., Hughes, M., Littlefield, H. & Walsh, H. (Eds.) Proceedings of the 22nd Annual Boston Conference on Language Development (pp. 314-324), Vol 1. Cascadilla Press.
- Håkansson, G. (1998). Modern Times in L2 Swedish. Sýntax and morphology in formal and informal acquisition of Swedish.
- Hansson, K. & Håkansson, G. (1996). Språkförståelsetestning av barn. In Håkansson, G. & Nettelbladt, U. (Eds.) Språkförståelse : rapport från ASLA:s höstsymposium, Lund, 9-11 november 1995/ASLA:s skriftserie (pp. 69-80), 9. ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée.
- Håkansson, G. (1995). Rapid Profile - en snabbdiagnos av grammatisk nivå i inlärarspråk. In Linnarud, M. (Ed.) Språk - utvärdering - test : rapport från ASLA:s höstsymposium, Karlstad, 10-12 november 1994.
- Håkansson, G. (1993). Andraspråksforskningen i Sverige. In Golden, A. & Hvenekilde, A. (Eds.) Rapport fra det andre forskersymposiet om Nordens språk som andrespråk i Oslo den 19.-20. mars 1993 (pp. 1-19). Avd. for norsk som andrespråk, Institutt for lingvistiske fag, Univ. Oslo.
- Håkansson, G. (1992). Variation och rigiditet i ordföljdsmönster. In Axelsson, M. & Viberg, Å. (Eds.) Första forskarsymposiet om Nordens språk som andraspråk. Centrum för tvåspråkighetsforskning, Univ. Uppsala.
- Håkansson, G. (1991). "Pure inversion" in Swedish child language. In Alahuhta, E. (Ed.) The third Nordic Child Language Symposium : Oulu, 7-8 December 1990 : symposiumraportti (pp. 199-205), 6. Oulun yliopisto.
- Håkansson, G. (1989). Vilket språk ska vi lära ut?. In Nuoppeneb, A. & Palmberg, R. (Eds.) AFinLA:n vuosikirja : AFinLA yearbook, 47. Suomen sovelletun kielitieteen yhdistys (AFinLA).
- Håkansson, G. (1988). Svenskans bisatsordföljd - i språklärarspråk, läromedel och talspråk. In Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Eds.) [Host publication title missing]. Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms Univ..
- Henningsson, L.-Å. & Håkansson, G. (1988). Etablering av subjektsposition. In Ragnhild, S. (Ed.) Paper / Child Language Research Institute (pp. 67-74). The Child Language Research Institute [Avdelningen för barnspråksforskning, Lunds universitet].
- Lindberg, I. & Håkansson, G. (1988). Vad är det frågan om?. In Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Eds.) Första symposiet om svenska som andraspråk. Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms Univ..
- Goodluck, H. & Håkansson, G. (1984). Children's syntax - grammar and experimental evidence. In Ragnhild, S. (Ed.) Proceedings from the Child Language Symposium 1984 (pp. 30-49). Lund University.
- Håkansson, G. (1984). Lärares lexikonanvändning - hur lärare talar till elever på olika nivåer. In Hyltenstam, K. & Maandi, K. (Eds.) Nordens språk som målspråk : forskning och undervisning : [symposium anordnat av ASLA i Stockholm, 3-4 december 1983]. Stockholm : Univ., Inst. för lingvistik.
- Håkansson, G. (1983). Makt och maktlöshet i klassrummet. In Granström, K. (Eds.) Om kommunikation. 2, Ett urval föredrag från Tema-K:s symposium den 26-27 maj 1983/SIC (Linköping) (pp. 19-33), 6. Linköping University.
Reports (2)
- Herder, B., Lindgren, M., Einarsson, J. & Håkansson, G. (2007). Vad händer med läsningen. Rapport 304. Skolverket.
- Håkansson, G. (1983). En kvantitativ analys av språklärarspråket. LFI-nytt : medlemsblad för Lärarföreningen för invandrarundervisning. Lärarföreningen för invandrarundervisning.
Working papers (11)
- Sigurd, B., Håkansson, G. & Dahl, J. (2005). Segram : a program visualizing stages of grammatical competence. Working papers / Lund University, Department of Linguistics, General Linguistics, Phonetics, 51, 175-186. Department of Linguistics, Lund University.
- Håkansson, G. (2001). Against Full Transfer - evidence from Swedish learners of German. Working Papers, Lund University, Dept. of Linguistics, 48.
- Lastow, B. & Håkansson, G. (2001). Gramte – grammatikträning på dator. ASLA-Information, 27:2, 21-24. Universitetstryckeriet, Uppsala.
- Dooley Collberg, S. & Håkansson, G. (1999). Prohibition:negative imperatives and the parametric typology of negation. Working Papers, Lund University, Dept. of Linguistics, 47.
- Håkansson, G. (1997). Language impairment from a processing perspective. Working Papers, Lund University, Dept. of Linguistics, 46.
- Lastow, B. & Håkansson, G. (1997). Grammatical terminology and the application Gramte. Working Papers, Lund University, Dept. of Linguistics, 46.
- Håkansson, G. (1994). Verb-initial sentences in the development of Swedish.
- Håkansson, G., Nettelbladt, U. & Hansson, K. (1991). Variation and Deviation in Language Acquisition. Some hypotheses and preliminary observations. Working papers, 38. Department of Linguistics, Lund University.
- Håkansson, G. (1989). Bodily behaviour in emotive expressions. Working papers, 35. Department of Linguistics, Lund University.
- Håkansson, G. (1988). Hungry I Am - Breafast I Want. On the Acquisition of Inverted Word Order in Swedish. Working Papers : studies presented to Bengt Sigurd on the occasion of his sixtieth birthday, 33. Department of Linguistics and Phonetics, Centre for Languages and Literature, Lund University.
- Håkansson, G. (1982). Some quantitative aspects of Teacher Talk. Scandinavian Working Papers on Bilingualism, 1. Stockholm University, Centre for Research on Bilingualism.
Reviews (3)
- Håkansson, G. (2004). Recension av Hyeon-Sook Park: Korean-Swedish code-switching. Norsk Lingvistisk Tidsskrift, 22, 145-147. Novus Forlag.
- Håkansson, G. (1990). Recension av Elsie Söderberghs "Lära för Sverige". Invandrare & minoriteter: tidskrift för kultur, politik, forskning och debatt, 2, 29-30. Stiftelsen Invandrare & Minoriteter, Stiftelsen Invandrare & Minoriteter.
- Håkansson, G. (1984). Recension av Muriel Saville-Troikes "The ethnography of communication". Studia Linguistica, 38, 185-187. Wiley-Blackwell.
Articles in specialist publications and popular press (7)
- Håkansson, G. (2018). Språkutveckling hos det flerspråkiga barnet. Communicare, 2018, 4-7.
- Håkansson, G. (2014). Lönar sig grammatikundervisning? : Om att lära sig svenska i och utanför klassrummet. Lisetten : föreningstidning för Riksförbundet Lärare i svenska som andraspråk, 25, 26-29. Lisetten, Riksförbundet Lärare i svenska som andraspråk.
- Håkansson, G. (2008). Flerspråkiga barn i dagens Sverige. Dyslexi, 7-10. Svenska dyslexiföreningen.
- Håkansson, G. (2005). Tvåspråkighet. Grundskoletidningen, 3, 8-14. Fortbildningsförlaget, Fortbildningsförlaget.
- Håkansson, G. (1999). Lönar det sig att lära ut grammatiska regler?. På lätt svenska. LärarPM.
- Håkansson, G. (1994). Andraspråksundervisning - några reflektioner. Lisetten : föreningstidning för Riksförbundet Lärare i svenska som andrasp, 3, 8-16. Lisetten, Riksförbundet Lärare i svenska som andraspråk.
- Håkansson, G. (1993). Vilken roll spelar läraren?. Sesam på lätt svenska. Sesam lärar-pm, 39-40.
Supervision at Lund University (4)
- Son, V. T. (2018). English in Primary Education in Sweden and Vietnam : Teaching practices, learner outcomes and out-of-school exposure. Travaux de l'institut de linguistique de Lund, 55. Centre for Languages and Literature, Lund University. Dissertation.
- Sayehli, S. (2013). Developmental Perspectives on Transfer in Third Language Acquisition. Travaux de l'Institut de Linguistique de Lund, 51. Dissertation.
- Flyman Mattsson, A. (2003). Teaching, Learning, and Student Output : A Study of French in the Classroom. Travaux de l'Institut de Linguistique de Lund, 42. Linguistics and Phonetics. Dissertation.
- Gullberg, M. (1998). Gesture as a Communication Strategy in Second Language Discourse : A Study of Learners of French and Swedish. Travaux de l'Institut de Linguistique de Lund, 35. Lund University Press. Dissertation.
Other tasks and qualifications

Professor Emerita
- General Linguistics
- Centre for Languages and Literature
Contact information
E-mail gisela.hakanssonling.luse
Visiting address
Helgonabacken 12, Lund
Postal address
Box 201, 221 00 Lund
Internal post code 20