Oct
Högre seminarium med fokus på litteraturdidaktisk forskning: Bildning, kulturarv och narrativ kompetens i dagens medielandskap

Måndag den 27 oktober startar en högre seminarieserie med fokus på litteraturdidaktisk forskning. Litteraturdidaktisk forskning innefattar många områden som alla har koppling till fiktiva berättelser i någon form och deras lärandepotential. Vår första inbjudna gäst är Stefan Lundström, professor vid LTU, som kommer att presentera aktuell forskning på temat: Bildning, kulturarv och narrativ kompetens i dagens medielandskap. Välkomna till SOL: H239a kl. 15.15!
Bildning, kulturarv och narrativ kompetens i dagens medielandskap
Med dagens medieutveckling förändras våra sätt att kommunicera och delta i kulturlivet i snabb takt. Vid sidan om traditionell litteratur kännetecknas fiktion av exempelvis multimodalitet och deltagandekulturer, där texter kan utgöras av filmer, chatforum, spel, virtuella rum eller, som det verkar, nästan vad som helst. Det väcker frågor om varför vi använder just de texter och medier vi gör och vilken betydelse det har hur vi använder dem. Vad är kultur och bildning i en tid av medieupplösning? Samtidigt är alla kulturformer utsatta för värderingar och ungdomskulturen får i samhällsdebatten ofta finna sig i att vara ett bevis för bildningens förfall. Men vad händer om skolundervisningen i stället tar tillvara elevernas kulturella erfarenheter från fritiden? Kan det till och med vara här som läslusten ligger och lurar? Med utgångspunkt i några konkreta exempel önskar jag presentera och diskutera ungdomars användning av fiktion i olika medier i relation till lärande, bildning och kulturarv i ett utbildningsperspektiv.
About the event:
Location: SOL H239a
Contact: anette.svenssonlitt.luse