Apr
Nordiska forskarseminariet. Maria Eklund Heinonen: Lärare som normbärare. Lärares uppfattningar om och respons på andraspråksdrag i studenttexter
De senaste decenniernas breddade rekrytering har medfört mer heterogena studentgrupper i högre utbildning, vilket lett till återkommande debatter om studenters (bristande) förmåga att skriva. En målgrupp för breddad rekrytering är studenter med annat modersmål än svenska, som ofta har en dubbel utmaning framför sig, eftersom de behöver tillägna sig de nya akademiska diskurserna samtidigt som de utvecklar sitt andraspråk (Axelsson & Magnusson 2012). Debatten har ofta fokuserat på brister i studenternas texter, medan betydligt mindre utrymme har ägnats åt hur högre utbildning kan möta nya studentgruppers behov. Studenterna skriver dock sina texter i ett sammanhang som utgör en del av en större akademisk diskurs, där olika normer och förväntningar skapas och upprätthålls. I projektet Lärare som normbärare. Lärares uppfattningar om andraspråksdrag i lärarstudenters texter (med Lina Nyroos) undersöks hur lärare i högre utbildning uppfattar andraspråksdrag i lärarstudenters texter, vilken respons lärarna ger och hur de själva reflekterar kring responsen. Syftet är att belysa de förutsättningar och ofta implicita normer som omgärdar andraspråksstudenters skrivande. Projektets teoretiska ramverk utgörs av Academic Literacies (AL, Lea & Street 1998) och interimspråksteorin (Selinker 1972), liksom av begreppen enspråkig och flerspråkig norm (García 2009). Under seminariet kommer jag att presentera några resultat från projektet samt visa exempel som underlag för diskussion.
Axelsson, M & Magnusson, U. (2012). Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren. I: Hyltenstam, K., Axelsson, M. & I., Lindberg (red.), Flerspråkighet – en forskningsöversikt. Vetenskapsrådets rapportserie 5, 247–367.
García, O. (2009). Bilingual Education in the 21st Century. A Global Perspective. Wiley-Blackwell
Lea, M.R. & Street, B. (1998). Student writing in higher education: An academic literacies approach Studies in Higher Education, 23(2), 157–296. https://doi.org/10.1080/03075079812331380364
Selinker, L. (1972). Interlanguage. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 10(1–4), 209–241. http://dx.doi.org/10.1515/iral.1972.10.1-4.209
About the event:
Location: SOL: L303a
Contact: Marit.Juliennordlund.luse