Pris till masterstudent

Publicerad den 17 januari 2019
Karoliina Luohema
Karoliina Louhema

Karoliina Louhema, student på masterprogrammet i språk och språkvetenskap har fått pris för sin uppsats från Johan Nordlander-sällskapets Tuuli Forsgren-fond.

Karoliina Louhemas uppsats From Unisemiotic to Polysemiotic Narratives har uppmärksammats av Johan Nordlander-sällskapet i Umeå. Motiveringen lyder: Priset tilldelas Karoliina Louhema för hennes viktiga och originella studier av finska berättelser ur ett kognitivt semiotiskt perspektiv.  Vad blir skillnaderna om samma berättelse förmedlas i bilder och i språk? Karoliina lät en grupp finländska talare få uppleva en berättelse i en serie av bilder, medan en annan grupp fick höra "samma" berättelse på finska. Sedan fick alla deltagare återge berättelsen i tal, och deras tal och gester analyserades. Återberättelserna som hade en bildberättelse i grunden var längre i tal, men hade färre gester i allmänhet, med ett undantag: gester där deltagarna levde sig in i situationen, liknande pantomim. Återberättelserna från dem som fått språklig input var kortare, och något mer ”torftiga” i detaljer och inlevelse. En slutsats är att man kan skapa berättelser utifrån bilder, och i vissa fall kan detta till och med vara bättre än (bara) genom språk.