Cognitive Semiotics
Head of section, Cognitive Semiotics
I teach, give seminars, and supervise primarily in courses regarding sociolinguistics, Swedish grammar, language norms, and language care. The courses are, in the first hand, parts of education programs in translation (master program), teaching (at Campus Helsingborg), and language consultancy.
My research concerns language in sports contexts and didactics with respect to grammar.
Research
Thesis projects
Present projects
Completed projects
- "Språk i idrottskontext - medel för makt, lärande, demokrati?" (research leader)
- Kommunikation i språkligt heterogen idrottskontext - nyanlända ungdomars idrottsdeltagande i och utanför skolan (research leader)
- Kommunkation i språkligt heterogen idrottskontext - nyanlända ungdomars idrottsdeltagande i och utanför skolan
- Språk i idrottskontext - medel för makt, lärande, demokrati? (research leader)
- "Analytiskt tänkande och grammatikundervisningens utmaning" (research leader)
- Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända den första tiden (research leader)
- Ämnesundervisning för nyanlända elever (research leader)
About the research
At the moment, my primary research project regards language in sports, focusing on language as a tool for power, teaching, and democracy. The project is sponsored by Centrum för Idrottsforskning. My second research project regards teachers' work with text written by their pupils.
Publications
Books (11)
- Lundin, K. (2019). Språkets byggstenar : grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. Studentlitteratur.
- Josefsson, G. & Lundin, K. (2018). Nycklar till grammatik. Studentlitteratur.
- Lundin, K. (2018). Att utbildas till svensklärare i teori och praktik. Lundastudier i nordisk språkvetenskap, 78. Lunds universitet.
- Lundin, K. (2017). Tala om språk : Grammatik för lärarstuderande. Studentlitteratur.
- Lundin, K. (2014). Tala mera om språk : textgenomlysning med grammatiska redskap. Studentlitteratur AB.
- Lundin, K. (2014). Tala om språk : Grammatik för lärarstuderande. Studentlitteratur AB.
- Linnér, B. & Lundin, K. (2011). Examensarbetet på lärarutbildningen : en kollektiv process. Studentlitteratur AB.
- Linnér, B. & Lundin, K. (2011). Klassrummens många språk : att förhålla sig till elevers språkbruk. Studentlitteratur AB.
- Delsing, L.-O. & Lundin, K. (2005). Håller språket ihop Norden? : en forskningsrapport om ungdomars förståelse av danska, svenska och norska. TemaNord. Nordiska ministerrådet.
- Lundin, K. (2003). Small Clauses in Swedish : Towards a Unified Account. Lundastudier i nordisk språkvetenskap. Serie A, 60. Scandinavian Languages. Dissertation.
- Zola Christensen, R. & Lundin, K. (2001). Grannspråksförståelse i Öresundsregionen år 2000 : gymnasisters läsförståelse. Nordlund, 22:1.
Editorships (2)
- Gustafsson, A. W., Holm, L., Lundin, K., Rahm, H. & Tronnier, M. (2016). (Eds.) Svenskans beskrivning 34 : Förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten. Lund den 22-24 oktober 2014. Lundastudier i nordisk språkvetenskap. Serie A, 74. Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet.
- Linnér, B. & Lundin, K. (2006). (Eds.) Tredje nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning. Växjö den 9 november 2005. Texter Om Svenska Med Didaktisk Inriktning.
Articles (14)
- Lundin, K. (2019). Språkbruk och idrott : En studie av språkhandlingar i fyra olika idrottskontexter. Idrottsforum.Org / Nordic Sport Science Forum. Malmö högskola.
- Lundin, K. (2018). Att instruera i idrottskontext. Educare - Vetenskapliga Skrifter, 2018, 140-169. Lärarutbildningen, Malmö högskola.
- Lundin, K. (2018). Att tänka om kring den internordiska språkförståelsen : Den språkliga arenan i Norden och Skandinavien idag. Nordicom Information, 40, 10-14. Nordicom.
- Lundin, K. (2018). Några tankar om språkförståelsen i Norden och Skandinavien idag. Rethinking Scandinavia: CSS Publications Web Quaterly, 2.
- Lundin, K., Florgård, C. & Ignatieva, M. (2018). Lwans in Sweden : History and etymological roots, European parallels and future alternative pathways. Bebyggelsehistorisk tidskrift, 2018, 26-47.
- Josefsson, G. & Lundin, K. (2017). Tröskelbegrepp inom grammatiken. Högre utbildning, 7, 18-34. Swednet.
- Lundin, K. (2016). Är det bra när tränaren säger "bra"?. Svensk idrottsforskning: organ för centrum för idrottsforskning. Svensk idrottsforskning.
- Lundin, K. & Linnér, B. (2013). Språkvård för språkutveckling : Språk, språknormer och elevspråkbruk ur ett utbildningsperspektiv. Språk och stil, 23, 31-58. Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet.
- Bengt, L. & Lundin, K. (2008). Utbildningsforskning i förändring : om Nätverket för forskning och forskarutbildning i Svenska med didaktisk inriktning. Vetenskapsrådets Rapportserie.
- Zola Christensen, R. & Lundin, K. (2007). Kommunikationsstrategier i svensk-danska samtalerum – några indledande iakttagelser. Språk i Norden. Novus Forlag.
- Bengt, L. & Lundin, K. (2006). De föränderliga modersmålen. Vetenskapsrådets Rapportserie.
- Lundin, K. (2005). Hur väl förstår vi varandra i Norden idag?. Språk i Norden/Sprog i Norden 2005. Språknemndene i Norden.
- Lundin, K. (2005). Negationerna i Den poetiska Eddan. Arkiv för nordisk filologi. ANF.
- Victoria, D. & Lundin, K. (1999). Med ungdomligt språk i bagaget : kontinuiteten i språket avspeglad i tre kvinnors samtalsstil. Språk och stil. Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet.
Book chapters (5)
- Lundin, K. (2006). Funktionen i fokus : situationsanpassad kommunikation under träningspasset. In Gunilla, B. (Ed.) Lekt och lärt : vänskrift till Jan Einarsson.
- Lundin, K. (2005). Grannspråksförståelsen i Norden idag. In Auður, H. (Eds.) Ordenes slotte : om sprog og litteratur i Norden : hyldest til Vigdis Finnbógadottir. Nordisk Kulturfond.
- Lundin, K. (2004). Satsförkortningar i svenskan – ett försök till en gemensam beskrivning. In Molnár, V., Paulsson, G. & Andersson, G. (Eds.) Årsbok, Vetenskapssocieteten i Lund. Årsbok 2004. Vetenskapssocieteten i Lund.
- Lundin, K. (2003). Satsförkortningen i satsschemat. In Delsing ,..., L.-O. (Ed.) Grammatik i fokus : festskrift till Christer Platzack den 18 november 2003 = Grammar in focus : festschrift for Christer Platzack 18 November 2003. Vol. 1. Institutionen för nordiska språk, Lunds universitet.
- Lundin, K. (1999). Slumpen som motivering : om kaosteorin och "the actuation problem". In Inger, H. & Carin, S. (Eds.) Alla tiders språk.
Conference contributions (3)
- Lundin, K. (2015). Att agera kritisk vän i ett arbetslag : jakten på den didaktiska dimensionen. Proceedings.
- Lundin, K. (2005). Grannspråk och grannspråksförståelse. In Bengt, L. & Katarina, L. (Eds.) [Host publication title missing].
- Lundin, K. (2005). Svenska språkets historia ur ett översättningsperspektiv : latinöversättningar under 133 år. In Cecilia, F. & Lars-Olof, D. (Eds.) Lundastudier i nordisk språkvetenskap.
Working papers (3)
- Lundin, K. (2014). An unexpected gap with unexpected restrictions : subject deletion in a South West Swedish dialect. Working papers in Scandinavian Syntax, 92. Lund, Sweden : Centre for Languages and Literature, Lund University.
- Lundin, K. (2005). The multifunctional 'ba' : a finiteness marker in the guise of an adverbial. Working papers in Scandinavian Syntax.
- Lundin, K. (2003). Constructions with låta, LET, reflexives and passive-s – a comment on some differences, similarities and related phenomena. Working Papers in Scandinavian Syntax.
Articles in specialist publications and popular press (5)
- Lundin, K. & Bandh, E. (2019). Grammatikläromedel innehåller många fel. Svenskläraren. Svensklärarföreningen.
- Lundin, K. & Linnér, B. (2018). Att arbeta som lärare i idrott och hälsa i en förberedelseklass. Idrott & hälsa – Idrottslärarnas tidning, 2018, 6-9.
- Lundin, K. & Linnér, B. (2018). Flera olika språkliga uttryck hjälper idrottsläraren att nå nyanlända elever. Idrottsforskning.se..
- Lundin, K. & Linnér, B. (2015). Tränarens språkdilemma : hur får man barn att förstå?. Svensk idrottsforskning: organ för centrum för idrottsforskning, 38-43. Svensk idrottsforskning, Centrum för idrottsforskning.
- Lundin, K. (2012). Några ord om språkförståelsen i Skandinavien. Dansk 1 - 2012. Medlemsblad for dansklærerforeningens folkskolesektion.
Miscellaneous (1)
Research portal (Lund University)
Administrative
Tasks
- Head of Section at Cognitive Semiotics, Danish, General Linguistics, Icelandic, Phonetics, Swedish, Swedish as Second Language and Swedish as a Foreign Language
- Chairperson, Board of Section 1, Centre for Languages and Literature
- Member, The Board, Centre for Languages and Literature
Teaching
Teaching autumn 2019
Print Dec. 8, 2019 of https://www.sol.lu.se/en/subjects/semiotik/